آشنایی با گل رز هلندی

آشنایی با گل رز هلندی:

نهالستان

گل‌ رز پیش از پیدایش انسان، روی زمین وجود داشته اند. بدلیل کشت تجاری گل های رز میتوان آنها را در سراسر جهان پیدا کرد. کشت گل رز از 500 قبل از میلاد آغاز شده و باعث ایجاد 13000 گونه ی مختلف گل رز شده است. گل های سرخ میتوانند برای مدت زمان طولانی زندگی کنند. رزهایی که دیوار کلیسای جامع هیلدسهایم آلمان را پوشانده عمری 1000 ساله دارند.

در دوران امپراطوری روم، خاورمیانه مهد گل رز در جهان بوده است و از آن برای تزئین در جشن ها، کاربرد دارویی و عطرسازی استفاده می شده است. در آن زمان ها، رومیان مجذوب زیبایی این گل ها شدند و در جنوب شهر روم باغ های عمومی بزرگی از گل رز ساختند. در فرانسه دوران ناپلئون بناپارت، علاقه به گل های رز بسیار افزایش پیدا کرد به طوریکه همسر او، انواعی از رزها را در باغی گردآوری کرده بود که بعدتر با کمک گیاه شناسان توانست رقم های جدیدی را در دنیا معرفی کند.

امروزه در زبان گل‌ها رز بر اساس رنگ دارای معانی متفاوتی میباشد. رز قرمز به معنای عشق، رز زرد به معنای حسادت، رز صورتی به معنی رضایت همچنین احساس عمیق و فراموش نشدنی و رز سفید به معنی پاکی، خلوص، طهارت همچنین به معنای این است که من برای تو مناسب هستم.
در کشورهای اسلامی رز یکی از گل‌های بهشت و گلی بیار مقدس به‌ شمار می‌آید. هر ساله کعبه در شهر مکه، یک بار اول شعبان و بار دیگر هم اول ذیحجه با گلاب مخصوص که هر ساله از ایران تهیه می‌شود، همراه با آب زمزم شستشو داده می‌شود.

 

رز در ایران:

گل رز در فرهنگ ایرانی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. همچنین در فرهنگ ایرانی-اسلامی بسیار مورد احترام است به طوری که نوعی قداست مذهبی پیدا کرده‌ است. «می‌گویند هرگاه پیامبر اسلام گل سرخی می‌دیدند، آن را می‌بوسیدند و بر چشمان خود می‌نهادند و می‌فرمودند: این گل نشانه‌ای از جمال الهی است. گل سرخ در ادبیات صوفیانه هم مقام بسیار بالایی دارد. صوفیه گل سرخ رنگ را مقدس و آن را نماد کامل جمال الهی می‌داند.

 

برای خرید نهال در کرج با نهالستان جلیلی تماس بگیرید.

این پست توصیه می شود

نظرات