راهنمای خرید نهال

توسط
در مقالات

اگر به دنبال خرید نهال در کرج می باشید با نهالستان جلیلی در تماس باشید.

نکات مهم برای خرید نهال :

در اولین اقدام قبل از کاشت نهال گودال آن را بکنید .

نهال شناسه دار با اندازه ی مناسب و از مراکز مجاز تهیه نمایید .

نهالی که انتخاب می کنید باید دارای ریشه ی زیاد و ساقه ی مستقیم و بدون انشعاب باشد .

ظاهر نهال باید شاداب و آبدار باشد هم چنین آثار پژمردگی یا خمودگی در آن ها دیده نشود .

نهال باید فاقد هرگونه حشره ، زخم یا آثار له شدگی باشد .

قبل از این که نهال را بکارید محل کاشتش را که کنده اید آبیاری کنید تا نشست کند و زمانی که خاک به ثبات رسید اقدام به کاشت نمایید .

نهال را می توان در سه دسته تقسیم بندی کرد :

نهال های گلدانی : این نوع نهال ها در تمامی فصول سال موجود هستند و درون گلدان عرضه می شوند . برای بررسی ریشه ی این نهال ها باید آنها را از گلدان خارج کنید اما از ظاهر نهال می توان به کیفیت ریشه اش پی برد . البته باید دقت کنید از خرید نهال های که ریشه شان بیرون از زهکش یا خاک است خودداری کنید .

نهال های گلدانی حساسیت بالایی دارند و باید با احتیاط بیشتری کاشته شوند . برای کاشت این نهال ها باید گودالی با عمق ۲ برابر قطر گلدان حفر کرد و حتما پای نهال کود ریخت. قبل از کاشت این نهال ها ریشه های درهم پیچیده را هرس کنید و در زمان کاشت دقت کنید ریشه ها در هم فرو نروند . ذکر این نکته نیز ضروری است که نهال های گلدانی را باید کمی بالاتر از اندازه ای که درگلدان قرار داشته اند کاشت . پس از اتمام مراحل کاشت کود را دور نهال بریزید و سپس آبیاری نمایید .

نهال های گونی پیچ شده :

بعضی از نهال ها را به دلیل حساسیت بالا و پس از برداشت از نهالستان همراه با خاک اطراف ریشه اش درون گونی پیچیده و با نخ می بندند . این گونه نهال ها نیز حساس هستند و برای کاشتشان باید عمق خاک را کمتر از اندازه ی خاک همراهش حفر کرد به طوری که نهال ۵ سانت کمتر نسبت به حالت گونی پیچ درون خاک باشد . پس از کاشت نیز خوضچه ای اطراف نهال ایجاد کنید و پس از اضافه نمودن کود مناسب افدام به آبیاری نمایید .

نهال های ریشه عریان : این نهال ها به دلیل اینکه مستقیم از روی خاک برداشته شده و به فروش می رسند تنها در اواخر زمستان و اوایل بهار و قبل از بیدار شدن درخت قابل خریداری هستند . در زمان خریدن این نوع نهال به سلامت کامل ریشه ، ساقه و طراوت نهال دقت کامل را داشته باشید . برای کاشت این نوع نهال باید ابتدا ریشه هاب در هم تنیده را هرس کرد . سپس گودالی به عمق گودالی که نهال از آن برداشت شده حفر کرد و عرض این گودال باید به گونه ای باشد که ریشه ها در هم پیچ نخورند . نهال باید همان اندازه که در نهالستان بود در خاک فرو رود و پس از انمام مراحل کاشت و افزودن کود به صورت حوضچه ای آبیاری شود .

خرید نهال در کرج :

برای خرید نهال در کرج با نهالستان جلیلی در تماس باشید.

این پست توصیه می شود

نظرات