خرید نهال در کرج

توسط
در مقالات
اگر به دنبال خرید نهال در کرج می باشید با نهالستان جلیلی در تماس باشید.
کشور ایران با داشتن شرایط آب و هوای متنوع، مساعد و موقعیت های مناسب برای کشت و پرورش انواع و ارقام مختلف درختان میوه یکی از مناطق عمده تولید میوه در دنیا می باشد. این شرایط مطلوب موجب شده که میوه های تولیدی ایران دارای کیفیت بسیار عالی و موردپسند عامه مردم باشد و نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز طرفداران بی شماری داشته باشد؛ بنابراین به خوبی می توان محصولات باغبانی مازاد بر بازار مصرف داخل کشور را صادر کرد و از این طریق بخشی از درآمد ارزی کشور را تأمین کرد چون یکی از شرایط حفظ موقعیت صادرات میوه و موفقیت در این زمینه افزایش عملکرد در واحد سطح و بالا بردن کیفیت میوه های تولیدی مطابق استانداردهای جهانی برای قبضه بازار کشورهای مصرف کننده میوه و توان مقابله با دیگر کشورهای صادرکننده میوه می باشد.
بنابراین زمانی این خواسته تحقق خواهد یافت که باغات میوه با رعایت کامل اصول فنی و به کارگیری فنون جدید باغبانی و کاشت نهال های سالم و مرغبو از واریته های اصلاح شده احداث و مدیریت می شوند.
نظر به اینکه نهال درخت میوه پس از طی دوره بلوغ رویشی که معمولاً ۵ – ۳ سال وارد مرحله باردهی می شود و در طول این مدت باغدار جهت حفظ، تربیت و مراقبت درختان کاشته شده سرمایه زیادی را هزینه می کند. بدون اینکه درآمدی داشته باشد و چشم انتظار تولید محصول از باغ خود می باشد، چنانچه نهال های کاشته شده مرغوب نباشند و یا آلوده به نوعی بیماری باشد، تعویض و کشت مجدد نهال پس از چند سال صرف هزینه برای باغداری غیرممکن و یا در صورت امکان با هزینه سنگینی عملی خواهد بود؛ بنابراین یکی از ارکان اساسی احداث باغ و تولید تجارتی میوه استفاده از نهال پیوندی مرغوب، سالم و قوی ارقام میوه جات شناخته شده و قابل توصیه برای هر منطقه که مورد تأیید ارگان های مربوطه است می باشد.

عدم دسترسی به نهال پیوندی مرغوب و گواهی شده توسط مؤسسات مربوط یکی از مشکلات اساسی بخش باغبانی است که اکثر باغداران در بیشتر نقاط کشور گریبانگیر آن هستند. اگرچه در سال های اخیر در این زمینه توسط وزارت جهاد کشاورزی گام های مؤثری برداشته شده است ولی چون شالوده و بنیاد یک هال سالم و مرغوب از نهالستان سرچشمه می گیرد و هر گونه ضعف یا آلودگی در نهالستان موجب کاهش رشد و ضعیف شدن درختان حاصله در باغ می گردد و در نتیجه با نقصان تولید، باغدار متضرر می شود لذا جا دارد در زمینه تهیه و تولید نهال مرغبو و گوهی شده اقدامات بیشتری صورت گیرد و قوانین و مقرراتی در این زمینه تهیه و تنظیم شود تا دست اندرکاران بتوانند با یک پشتوانه قانونی تولیدکنندگان اصلی نهال را به سوی هدف اصلی که تولید نهال سالم و مرغوب و مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی می باشد هدایت کنند.

اهمیت نهالستان

بدون شک یکی از ارکان اساسی احداث باغ و تولید تجاری میوه استفاده از نهال پیندی مرغوب، سالم، قوی و مطمئن از ارقام مختلف میوه جات اصلاح شده و پرمحصول برای هر منطقه می باشد. زیرا هر چند سایر شرایط در حد مطلوب تأمین شوند. احداث باغ با نهال های نامرغوب، ضعیف و غیرمطمئن از نوع رقم دلخواه کاری عبث و بیهوده و هدر دادن سرمایه است، چون مدتی پس از غرس نهال ها، یا بسیاری از آنها خشک خواهد شد و با این نهال ها به درختانی ضعیف تبدیل می شود که از نظر رشد و میزان تولید محصول با درختان سالم از همان رقم قابل مقایسه نیستند.
این نهال های مرغوب و سالم و ارقام میوه انتخابی را به دور روش می توان تهیه کرد:
۱) تهیه نهال پیوندی از ارقام موردنظر توسط باغدار
۲) تهیه و خرید نهال ارقام میوه جات انتخاب شده از مؤسسات تولیدکننده نهال تولید نهال ارقام میوه جات توسط باغدار زمانی قابل توصیه و عملی است که به تعداد نهال زیادی برای احداث باغ نیاز باشد در این صورت باغدار باید دو سال قبل از شروع کار احداث باغ، اقدام به خزانه کاری کرده و با دقت لازم پیوندک ارقام میوه موردنظر را از درختان سالم و اصیل تهیه کرده و پایه ها را پیوند کند و بعد از اینکه نهال های پیوندی به حد کافی رشد کردند آنها را به محل اصلی در باغ منتقل کند. چون تولید نهال به سرمایه، زمان و تخصص و تبحر افراد نیازمند می باشد. تولید نهال توسط باغدار آن هم در سطوح کوچک مقرون به صرفه نمی باشد.
امروز در اکثر ممالک دنیا تهیه و تولید نهال به عهده افراد یا مؤسساتی گذاشته می شود که متخصص این حرفه و فن بوده و به رموز کار آن وارد می باشند تا طبق ضوابط و مقررات و تحت کنترل وزارت کشاورزی انواع نهال سالم، مرغوب و گواهی شده را در نهالستان تولید کنند. اگرچه می توان با کاشت مستقیم بذر، هسته و یا قلمه میوه جات در زمین محل احداث باغ، نهال مرغوب از ارقام موردنظر ار تولید کرد، ولی چون در این روش علاوه بر اینکه نهال های تولیدی در زمین اصلی نتایج خوبی را همراه نداشته، به علل اشغال سطح زیادی از زمین و عدم انجام به موقع عملیات و مراقبت های لازم در امر تولید نهال، هزینه بالا و مسایل و مشکلات فنی دیگر، این روش تولید نهال مقرون به صرفه نبوده و به جز در مورد برخی ارقام درختان میوه مانند پسته که ریشه آنها به جابه جائی حساس می باشد، در مورد سایر میوه جات متداول نیست؛ بنابراین تولید نهال باید در محلی به نام نهالستان که در سطح کمتر و با نیروی ماهر و باتجربه انجام می شود، صورت گیرد تا با رعایت کامل اصولی فنی و نظارت دقیق کارشناسان وزارت جاهد کشاورزی نهال های مرغوب و گواهی شده ارقام میوه جات و نباتان زینتی و جنگلی توسط افراد یا مؤسسات خصوصی و دولتی تحت ضوابط و مقررات خاص تولید شده و در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

کرج قطب نهالستان ایران است با خرید نهال در کرج از خریدتان اطمینان خاطر داشته باشید.

نهال گواهی شده و مرغوب

نهال گواهی شده و مرغوب نهالی است که از نظر نوع رقم پایه و پیوندک کاملاً مشخص و عاری از هر گونه آفت، بیماری، نماتد و علف های هرز انگل باشد و از هر نظر مورد تأیید کمیته فنی نظارت بر تهیه و توزیع نهال سازمان جهاد کشاورزی بوده و دارای گواهی سلامت و بهداشت و کنترل کیفیت باشد.

 

نهالستان جلیلی

مشخصات یک نهال گواهی شده

یک نهال گواهی شده و مرغوب باید دارای ویژگی های زیر باشد و خرید نهال در کرج در زمان تهیه آن باید به این ویژگی ها توجه و در صورتی که نهال ارقام میوه موردنظر آنها دارای این شرایط باشند می توانند با اطمینان از آن مؤسسه نهال موردنیاز خود را تهیه کنند.
▪ نهال پیوندی باید دارای پایه و پیوندک مشخص باشد.
▪ از نظر سن نهال پیوندی باید یکساله (از زمان پیوند) و یا دو ساله (از زمان کاشت بذر در خزانه) سن داشته باشد. نهال های خیلی جوان و کمتر از یک سال و یا نهال های مسن و بیشتر از دو سال سن برای احداث باغ مناسب نیستند ولی گاهی برای واکاری درختان خشکیده در باغ احداث شده می توان از نهال های دو ساله نیز استفاده نمود.
▪ جوانه های روی تنه نهال به خصوص در دوسوم قسمت پایین تنه نهال بایستی سالم و قوی باشد تا بتواند پس از کاشت نهال در زمین اصلی و سربرداری آن شروع به فعالیت کرده و تعداد شاخه های لازم را در جهات مختلف تنها درخت تولید کند. معمولاً در نهال های مسن جوانه های قسمت پایین تنها نهال این حالت خود را از دست داده و پا به اصطلاح کور شده که باید از خرید آنها خودداری شود.
▪ نهال پیودی باید ساقه ای عمودی داشته باشد و از محل پیوند به طور مستقیم به طرف بالا رشد کرده باشد و گره یا زاویه ای با پایه پیدا نکرده باشد به عبارت دیگر تنها نهال نسبت به سطح زمین عمود باشد.
▪ نهال پیوندی باید یک تنه بوده و چند شاخه نباشد زیرا نه تنها حمل و نقل بلکه فرم دهی نهال های چندتنه در زمینه اصلی مشکل می باشد. بنابراین باید مرتباً از خزانه بازدید شود و چنانچه نهالی چندشاخه شده تنه اصلی آن را حفظ و شاخه های زاید را حذف کرد.
▪ زخم پیوند نهال باید کاملاً التیام یافته باشد و پوست پایه و پیوندک این محل را کاملاً پوشانده باشد و به اصطلاح به خوبی جوش خورده باشد تا در اثر فشارهای مکانیکی و یا باد شاخه حاصل از پیوندک از پایه جدا نشود.
▪ ریشه، تنه و شاخه های نهال باید کاملاً سالم بوده و حالت طبیعی داشته و عاری از هر گونه آلودگی و ابتلا به آفات، امراض، نماند و با علف های هرزانگل باشد.
▪ نهال گواهی شده باید به اندازه کافی رشد طولی و قطری داشته باشد. حد استاندارد پیش بینی شده در مورد نهال انواع درختان میوه به شرح زیر می باشد. نهال تمام ارقام درختان میوه دانه دار و هسته دار باید متوسط الرشد باشد. ارتفاع نهال در درختان دانه دار باید ۲۰۰- ۱۲۰ سانتی متر و در درختان هسته درا ۱۸۰ – ۱۰۰ سانتی متر ولی قطر تنه در هر دو گروه ۲ – ۱ سانتی متر باشد. نهال گردوی یک ساله باید ۹۰ – ۷۰ سانتی متر ارتفاع و ۲ – ۱ سانتی متر قطر داشته باشد. در صورتی که گردوی دو ساله باید ۱۵۰ – ۱۰۰ سانتی متر ارتفاع و ۳ – ۲ سانتی متر قطر داشته باشد. قلمه های ریشه دار انار، انجیر، زیتون و انگور نیز باید کمتر از ۵۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد.
▪ یک نهال گواهی شده باید دارای برگ گواهی سلامت و بهداشت از طرف مدیریت حفظ نباتات استان باشد.
▪ هر نهال با دسته نهال باید دارای اتیکتی که حاوی اسم پایه و پیوندک مربوطه است باشد تا از اختلاط ارقام جلوگیری شود.
▪ در نهال پیوندی پایه و پیوندک باید از نظر تجانس و تطابق کاملاً با یکدیگر سازگار بوده و هیچگونه علامت ناسازگاری در آنها دیده نشود.
▪ پوست ریشه، تنه و شاخه های نهال باید صاف، شاداب و حالت طبیعی داشته باشد و فاقد آثار خرگوش خوردگی، گره، زگیل یا تومورهای غیرطبیعی باشد.
▪ یک نهال گواهی شده و مرغوب باید دارای شناسنامه ژنتیکی بوده و مشخصات پایه و پیوندک و یا درخت مادری که از آن بذر، قلمه یا پاچوش گرفته شده در این شناسنامه ثبت شده باشد. به عبارت دیگر اصالت ژنتیکی این نهال باید مشخص باشد.
▪ در نهال های پیوندی، محل پیوند نباید در فاصله کمتر از ۱۵ سانتیمتری سطح زمین باشد.
متقاضی احداث نهالستان ابتدا می بایست درخواست خود را از طریق مدیریت شهرستان مربوطه، به سازمان جهاد کشاورزی استان تسلیم کند و سازمان جهاد کشاورزی، متقاضیان واجد شرایط را جهت بررسی و تأیید نهائی به مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال معرفی کرده و پس از صدور مجوز، سازمان می تواند پروانه مربوطه را صادر کند. شرایط و ضوابط احداث نهالستان به شرح زیر است:
▪ هر نهالستان بایستی دارای یک مدیر فنی با درجه حداقل لیسانس کشاورزی ترجیحاً در رشته باغبانی و یا در رشته های زراعت، اصلاح نباتان و گیاه پزشکی و با ۳ سال تجربه مفید در زمینه تولید نهال و عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مربوطه باشد.
ـ تبصره: (اولویت صدور مجوز یا فارغ التحصیلان کشاورزی می باشد) که به تأیید کمیته فنی تولید نهال رسیده باشد.
▪ تولیدکننده و مدیرفنی عهده دار تمام مسائل فنی نهالستان و وظیفه انجام دقیق دستورالعمل های اجرائی تولید، عرضه و جابه جائی نهال با رعایت اصول و مقررات قرنطینه ای داخل کشور می باشد. دارند نهالستان مسئولیت نهائی تولید و کیفیت نهال را دارد.
▪ تولیدکننده و مدیرفنی نهال موظف به رعایت تمام مقررات و دستورالعمل های فنی و بهداشتی صادره از طرف مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر ون های به عنوان مرجع ملی تولید نهال و رعایت دقیق اصول قرنطینه ای صادره از طرف سازمان حفظ نباتات می باشد.
▪ حضور و نظارت مدیریتی برای هر نهالستان یک اصل ضروری است، چنانچه به هر دلیلی کارشناس مربوطه همکاری خود را قطع کنند، کارشناسان جدید باید حداکثر ظرف مدت ۳ ماه به سازمان جهاد کشاورزی استان معرفی و پس از اعلام به مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مشغول به کار شود.
▪ مدت اعتبار پروانه تولید نهال در تا سه سال بر حسب نوع گونه و منطقه می باشد و در صورت رعایت دقیق اصول و مقررات موضوع این دستورالعمل قابل تمدید خواهد بود.
▪ تولیدکننده نهال بایستی حداقل دارای یک واحد تولیدی نهال حداقل (۲ هکتار) زمین مزروعی مطلوب با تناوب سه ساله (۶ هکتار) برای تولید و تکثیر نهال، آب کافی و سالم (حداقل یک لیتر در ثانیه به ازای هر هکتار) در اختیار داشته باشد، که با رعایت تناوب اقدام به کشت کند
▪ در صورتی که زمین موردنظر نهالستان استیجاری باشد. بایستی حداقل زمان اجاره نامه پنج ساله باشد.
▪ در اراضی موردنظر برای احداث نهالستان بایستی، آزمون خاک و آب انجام شده و به تأیید کمیته فنی در استان مربوطه رسیده باشد.
▪ آزمون خاک بایستی از نظر عمق مناسب عدم وجود بیماری های خاکزی، نماتدهای مضر و عاری بودن از علف های هرز دائمی هر منطقه، انجام و توسط کمیته فنی تأیید گردد.

شرایط لازم برای احداث نهالستان

▪ تأیید مدیریت حفظ نباتات مبنی بر مناسب بودن محل احداث نهالستان از نظر مسائل قرنطینه ای الزامی می باشد. تأیید به مربوط توسط کمیته فنی اخذ می گردد.
▪ نهالستان بایستی در محلی احداث شود که دارای اقلیمی مناسب برای تولید و تکثیر گیاه موردنظر از لحاظ شرایط آب و هوائی و خاک باشد.
▪ محل احداث نهالستان به منظور رعایت اصول بهداشتی در تولید نهال سالم و جلوگیری از آلودگی نهال باید با رعایت فاصله از باغات درختان میوه مثمر و غیرمثمر حداقل ۲۰۰۰ متر باشد که می بایست به تأیید کمیته فنی برسد.
▪ اخذ مجوز لازم در مورد محل مناسب احداث نهالستان، پس از ارائه مارک موردنیاز مبنی بر تأمین آب و آزمون و آب و خاک، شرایط آب وهوائی، کادر فنی، گواهی سلامت، از طرف مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال الزامی است.
ضمناً قبل از تأیید نهائی باید مدارک فوق به تأیید کمیته فنی نهال رسیده باشد.

تأسیسات موردنیاز احداث نهالستان

▪ انبار قابل کنترلف موردنیاز نهالستان جهت انباشت و نگهداری نهال با رطوبت و درجه حرارت ۱۰ – ۴ درجه سانتیگراد کنترل متناسب با حجم تولیدی محصول ضروری است (حداقل ۱۲ متر مربع)
▪ انبار مناسب جهت حفظ و نگهداری لوازم و امکانات کار
▪ در اختیار داشتن یک دستگاه تراکتور باغی با ادوات وردنیاز (خیش، روتیواتور و …)
▪ در اختیار داشتن یک دستگاه نهال کن
▪ در اختیار داشتن یک دستگاه سمپاش تراکتوری
▪ گلخانه هائی با رطوبت و دمای معین و کاملاً کنترل شده برای مراقبت از نهال های تولید شده از طریق کشت بافت و گلخانه برای سازگار کردن نهال های تولیدی با شرایط مزرعه
▪ حوضچه برای ضدعفونی کردن نهال
▪ سیستم آبیاری مناسب برای نهالستان
▪ سایر لوازم موردنیاز در نهالستان
خصوصیات نهال تولید شده در نهالستان بر اساس دستورالعمل اجرائی احداث
نهالستان در فضای باز شامل موراد زیر است:
▪ مواد گیاهی تولید شده بایستی بر حسب نوع گیاه و رقم مطابق با استاندارد هر ماده تعریف شده در ضمیمه این دستورالعمل باشد.
▪ مواد گیاهی تولیدشده بایستی دارای اصالت نژادی رقم مشخص باشد
به خصوص در مورد گیاهان پیوند شده حصول اطمینان از اصالت ژنتیکی برای پایه و پیوندک از طرف این مؤسسه الزامی است
▪ مواد گیاهی تولید شده بایستی عاری از هر گونه آفت و عوامل بیماری زا و قرنطینه ای باشد. ضمن اینکه تولیدکننده نهال موظف به دریافت گواهی سلامت از طرف مدیریت حفظ نباتات استان باشد.
▪ تولیدکننده نهال بایستی برای ارقام گیاهی که نیاز به رقم گرده زا (تلقیح کننده) دارند. نهال ارقام گرده زا را نیز در اختیار خریدار نهال (باغدار) قرار دهد. مؤسسه مسئولیت کنترل های فوق را عهده دار خواهد بود.
▪ نهالستان های تولید نهال پیوندی، جهت تهیه پیوندک و قلمه ها بایستی از باغات مادری، استفاده کنند که با تأیید مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و کمیته فنی استان از نظر سلامت و اصلات نژادی رسیده باشد.
ـ تبصره: ایجاد باغات مادری مورد تأیید، به وسیله اظهارات خود اقراری حقوقی تولیدکننده انجام می گیرد.
نصب اتیکت بر روی مواد گیاهی تکثیری (پایه و پیوندک) به منظور فروش که به تأیید مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال رسیده باشد. الزامی است.

خرید نهال در کرج

اکر به دنبال خرید نهال در کرج و مشاوره جهت خرید و نگه داری ان می باشید با نهالستان جلیلی در تماس باشید.

این پست توصیه می شود

نظرات