خرید نهال گوجه سبز

توسط
در نهالستان

گوجه سبز:(greengage)prune

خرید نهال در کرج : گوجه سبز نام علمیprunus domestica subsp.ltalicavar.claudianaاز خانواده ی rosaceae درختی خزان پذیر میباشد از ارقام الوی ایتالیایی منشا آن کشور چین میباشد و بار عمر اقتصادی 50 سال و زمان رسیدن میوه گوجه سبز اواسط خرداد ماه بر روی پایه آلوچه بذری پیوند میشود. نسبت به تحمل خشکی نیمه متحمل میباشد و تحمل سرمای زمستان را تا 20 الی 33 درجه سانتی گراد را دارد. بامیوه گوشتی ،آبدار وباهسته ای در مرکز میباشد که پوستی نازک هم دارد. رنگ میوه در اوایل رسیدن سبز بوده و در این زمان ترش مزه میباشد بعد کمی زرد می شود و اگر بیشتر روی درخت بماند قرمز خواهد شد و در این مرحله ترشی کمتری دارد گل های این درخت سفید میباشد که در بهار ، قبل از پیدایش برگ ها شکوفا میشود این میوه بومی مناطق معتدل سرد است و سرما را میتواند تحمل کند و برای گلدهی و تولید میوه باید نیاز سرمایی آن رفع شود.

همچنین دما های بالا را هم میتواند تحمل کند و اگر گرما خیلی زیاد شد درصورتی که آبیاری منظم باشد و خشکی رخ ندهد می تواند به رشد ادامه دهد.

درسایه باشد چون باروری آن کم می شود در کل به منطقه بار نور مستقیم و کامل نیاز دارد.این درخت هر نوع خاکی را میتواند تحمل کندبه شرط آنکه زهکش آن مناسب باشد چون به آب ایستادگی حساس است.در کل آبیاری منظم و عمیق باشد تا هم گیاه خشک نشود و هم سیستم ریشه ای ان عمیق شودتا وقتی گیاه بالغ شده میتوان آب را از اعماق جذب کند و به خشکی مقاوم شود پس گیاه بالغ نیاز آبی کمی دارد و اما باید باز هم توجه داشت که خشکی رخ ندهد بویژه در زمان رسیدن میوه چون میوه چروک و کوچک می شود.البته قرق آبی هم نباید اتفاق بیفتد زیرا باعث خفگی ریشه در اثرکمبود اکسیژن و پوسیدگی آن و در نتیجه آسیب به گیاه می شود.

روش تکثیر نهال گوجه سبز

1)کاشت هسته ی گوجه سبز

در این روش ابتدا میوه باید بر روی درخت برسد بعد هسته از میوه جدا میشوند تا بقایای میوه کاملا حذف شود پس از آن هسته ها را در محلی خشک و خنک قرار میدهند تا کاملا خشک شود. بعد باید سه ماه در خاک اره در دمای 5 درجه سانتی گراد قرار گیرد تا نیاز سرمایی آن رفع شود و سپس در بستری مناسب ، گرم ، روشن و بدور از نور مستقیم خورشید کشت میکنند.

2)روش پیوند زدن گوجه سبز

این روش مرسوم ترین روش تکثیر این درخت بوده و در این روش در اواخر بهار یا اوایل تابستان که درخت در مرحله پوست انداختن می باشد پیوندک گرفته میشود و بر روی پایه قرار میگیرد. پیوندک باید از درخته تهیه شود که باردهی زیاد دارد و کیفیت میوه آن هم مناسب میباشد. پایه ای که انتخاب می شود،باید متناسب با شرایط خاک باشد. معمولا از درخت گوجه سبز حاصل از تکثیر با هسته به عنوان پایه استفاده میکنند. از درختان دیگر هم می توان استفاده کرد مثل بادام،زردآلو و…که بسته به شرایط خاک دارد.

دستور العمل کاشت نهال گوجه سبز

درست بلافاصله بعد از دریافت نهال، ریشه هایش را در داخل سطل آب قرار دهید حداقل 2 ساعت بگذارید بماند تا آب کافی دریافت کند. فقط ریشه ها باید زیر آب باشد به منظور بررسی ریشه ، درخت را از آب درآورید. بیشتر خاک فشرده بایستی با آب نرم شده باشد. ریشه هایی را که آسیب دیده اند یا به شکلی نا معمول بلند میباشند را ببرید. جهت راحت کردن گردش هوا ،ریشه ها را پخش کرده و اطراف ریشه مرکزی را خلوت کنید.

ریشه ها را در داخل ظرف برگردانده و پایین تر قرار دهید. سطل و درخت را کناری بگذارید گودالی را بکنید که پهنای آن 2 برابر ریشه های باز شده گیاه باشد و در عین حال به همان عمقی باشد که گیاه در باغ یا باغچه اولیه کاشته شده بود. معمولا در روی تنه درخت یک خط مشخصی وجود دارد که نشان میدهد تا کجا در زیر خاک بوده است. درخت را از سطل آب خارج کنید و با ریشه های کاملا باز و پخش در اطرافش ، داخل گودال قرار بدهید سپس آنرا با یکدست نگه دارید و با دست دیگر گودال را پر کنید. اگر تنهایی برایتان سخت بود از کسی کمک بگیرید.

اگر خاک منطقه نیاز به اصلاح و یا تقویت دارد مثلا اگر خیلی گلی یا ماسه ای بوده یا فاقد مواد مغذی مورد نیاز گیاه میباشد ممکن است خاک مخصوص گلدان را نیز اضافه کنید.

اگر از کیفیت خاک مطمئن نیستید،برای محکم کاری ، میتوانید خاک مخصوص گلدان را هم به گودال بریزید. 2 بیل از خاک گلدان را با خاکی که از گودال برداشته بودید ترکیب کنید ، از این مخلوط برای پرکردن گودال و پوشاندن ریشه ها تا پایین تنه استفاده کنید به آرامی و کمی پشت بیل خاک روی گیاه را فشرده و از صاف بودن درخت مطمئن بشوید سپس درخت را آب دهید و یک لایه کاه مالچ به آن بیافزایید. زمین اطراف درخت بایستی تا عمق حدود 3 سانتی متر مرطوب باشد. بعد از آب دادن ، 5دقیقه صبر کنید تا خاک خیس بخورد و بعد با انگشتتان چک کنید که آب تا چه عمقی با خاک نفوذ کرده است. اگر دیدید لازم است،آب بیشتری بدهید.

یک چوب ضخیم را در کنار تنه قرار داده و چندسانتی متر آنرا داخل زمین فرو کنید. با یک طناب تنه درخت و چوب را به یکدیگر وصل کنید و نگذارید فاصله بین آنها از5سانتی متر فراتر رود. بستن درخت چوب کمک میکند که درخت پایدار تر بوده و رشد کنترل شده تری داشته باشد. اجازه بدهید که این ستون چوبی در جایش بماند تا زمانی که تنه درخت قطور تر شده و با ستون چوبی مستقیما برخورد کند برای یک نهال ساله ،یکسال طول میکشد تا این برخورد صورت گیرد با فرا رسیدن سال سوم و یا چهارم،دیگر نیازی به ستون کمکی نخواهید داشت.

خرید نهال در کرج

خواص گوجه سبز

برای بهبود طعم دهان مناسب میشود. میوه ای مسهل و برای افرادی که یوبوست دارند مفید میباشد. این میوه چون باعث تعادل بین اسید و بازی خون میشود پس حالت اسیدی بدن را رفع میکند. این میوه از پیری سلول ها جلوگیری میکند پس برای شادابی پوست مفید میباشد. عملکرد روده و معده را تنظیم میکند. گوجه سبز سرشار از اسید آسکوربیک است که برای درمان نقرس توصیه میگردد .در درمان تومور ها،شبکوری ، رماتیسم ، رفع کم خونی بسیار مفید است.این میوه دیواره رگ ها را نرم میکند در نتیجه از گرفتگی و تصلب شرائین جلوگیری کرده و باعث سلامت قلب می شود. ادرار آور میباشد و در نتیجه باعث بهبود عملکرد کلیه ها میگردد.این میوه سبب آرامش اعصاب میگردد و از آن میتوان برای تحریک مغز و تسریع قدرت یادگیری و فعالیت مغزی استفاده کرد. وجود اسید بنزونیک در گوجه سبز باعث شده که این میوه خاصیت ضد میکروبی ، ضد قارچی و ضد باکتریایی داشته باشد.

گوجه سبز فشار خون و چربی خون را کاهش داده و رسوبات را از خون دفع میکند. اگر برگ های آن را در سرکه جوشانده و بعد مصرف شود برای درمان کرم های حلقوی روده اثربخش است.این رقم گوجه سبز متوسط ارتفاع آن5/5متر،میوه قلبی شکل و صاف رنگ آن موقع رسیدن قرمز جگری با خال های زرد میباشد،طعم میوه شیرین و سفت و آبدار،رنگ گوشت میوه زرد و هسته به گوشت میچسبد.

برای خرید نهال بادام پوست کاغذی اینجا کلیک کنید.

این پست توصیه می شود

نظرات