نهال خرمالو ایرانی

توسط
در نهالستان

ازدیاد نهال خرمالو:

نهالستان جلیلی در کرج

درخت خرمالو از طریق تکثیر غیرجنسی کمتر کشت می‌گردد و تقریباً تمام درختان خرمالو از طریق کشت بذر خرمندی کاشته می‌شوند. خرمندی همان خرمالوی ریز میباشد که میوه آن قابل خوردن نمیباشد. بعد از رسیدن، میوه‌ها را جمع‌آوری کرده و بذر آن‌ها را گرفته و جهت کاشت آماده می‌کنند. در آذر یا دی ماه بذر به صورت پُر (فشرده) کشت می‌گردد که پس از رفع سرما و یخبندان بذر جوانه زده و از خاک خارج می‌شود .

در سال اول، نهال رشد کرده و در سال دوم در فصل خزان یا اسفند ماه نهال با فاصله مناسب در خزانه دوم کشت می‌گردد. در سال سوم، در فصل بهار حدود 15 تا 25 فروردین ماه روی نهال عمل پیوند شکمی انجام می‌گیرد. پیوندک‌ها در سال سوم رشد می‌کنند و در پایان سال سوم نیز در فصل خزان یا اسفند ماه قابل انتقال به زمین اصلی میباشند.

درخت خرمالو در فصل بهار به آب تقریبا کمتری نیاز دارد و در فصل تابستان با گرم شدن هوا نیاز به آب بیشتری دارد .
درختان خرمالو در نواحی گرم دارای مقاومت بالایی میباشند. اما در آب و هوای سردتر درختان خرمالوی آمریکایی می­‌توانند در شرایط سردتر و حتی در مناطقی با رطوبت بیشتر به‌خوبی رشد بکنند. این شرایط در مورد درختان خرمالوی ژاپنی کمتر برقرار میباشد. هم‌چنین، بعضی از خرمالوهای دو رگه میباشند که مقاومت بالاتری از خرمالو آمریکایی و شیرینی بیشتری نسبت به خرمالوی ژاپنی دارند.

خواص خرمالو:

خرمالو، این میوه خوش رنگ و خوش طعم، دارای خواص طبی فراوانی میباشد. خرمالو سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، گوگرد، فسفر، منیزیم و آهن میباشد. خرمالو سنگ کلیه را دفع و ناراحتی‌های گوارشی را برطرف می‌کند و برای بیماران قلبی عروقی و دیابتی توصیه می‌گردد. پوست میوه خرمالو هنگامی که کاملا رسیده باشد محتوی 4/1 ماده تانن میباشد. خرمالو علاوه بر آن که بصورت خام و تازه مصرف می‌شود، در آجیل و بصورت میوه خشک نیز یافت می‌گردد. با پختن خرمالو می‌توان مربا، مارمالاد و نیز انواع شیرینی و کیک تهیه نمود.

این پست توصیه می شود

نظرات