نهال لیمو ترش (نهالستان جلیلی)

توسط
در نهالستان

نهال لیمو ترش:

لیمو ترش درختچه ای دورگه است و در مقایسه با سایر مرکبات تحمل بیشتری در برابر سرما دارد. درختچه اش می تواند تا 6 متر ارتفاع یابد و شاخه های آن گاهی خار دارد. میوه هایش تقریبا هسته ندارد و قبل از زرد شدن چیده می شوند. این نوع لیمو عموما ماندگاری بیشتری دارد.

بعضی از خواص لیمو ترش:

لیمو ترش باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات میشود.
ویتامین C فراوانی دارد.
به هضم غذا کمک میکند.
منبع خوبی از ویتامین B کمپلکس و پیش ساز ویتامین A است.
پکتین موجود در آن کلسترول خون را کاهش می دهد و در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر است.
مانع از انباشتگی چربی‌ها می شود.
خواص ضد پیری دارد.
خاصیت ضد پوکی استخوان دارد و به افزایش جذب کلسیم  کمک میکند.
میکروب های دهان را ازبین میبرد.

 

تکثیر نهال لیمو ترش:

تکثیر گونه های مختلف مرکبات اگرچه با روش های مختلفی مانند کاشت بذر، قلمه زنی، خوابانیدن و پیوند زدن شاخه یا جوانه امکانپذیر می باشد اما معمولا این درخت را توسط بذر و بدون کوپيوند زدن، تکثیر مى‌کنند.

 

شرایط محیطی:

آبیاری نهال لیمو ترش باید بصورت منظم انجام شود. درختانی که به تازگی کاشته شده اند در ماه اول، 2 یا 3 روز یکبار باید آبیاری بشوند و بعد از آن 10 روز و یا هفته ای یکبار آبیاری شوند. آبیاری بصورتی باشد که تا عمق 90 سانتی متری خاک مرطوب شود. آبیاری بیش از نیاز باعث میشود گلدهی گیاه متوقف بشود. گیاه به نور کامل احتیاج دارد باید حداقل 6 تا 8 ساعت در معرض مستقیم نور آفتاب قرار بگیرد. اما نور بیشتر باعث سوختن برگ ها و ریختن غنچه گل می شود. درخت لیمو را در جاهایی که امکان یخ زدگی وجود دارد نکارید. این درختچه در نواحی مرطوب و گرمسیری رشد میکند. گیاه به سرما حساس است نگذارید سرما به زیر صفر برسد. رشدش در دمای زیر 8 تا 12 درجه متوقف و یا کند میشود. گیاه برای گل دادن نیاز سرمایی هم دارد که دمای زیر 20 این نیاز را برطرف میکند. مناسبترین دما برای این درختچه تابستان خنک و دمای  28 تا 32 درجه است. پیش از کاشت خاک را اصلاح کنید خاک گیاه باید خوب زهکشی شده و کمی اسیدی باشد. آنرا به طور مساوی با کود ترکیب کنید. گودال گیاه باید دو برابر عرض ریه گیاه باشد. بهترین میزان اسیدی بین 5.5 تا 7 است. اگر دو درخت برای بارورسازی می‌کارید، فاصله آن‌ها را بیش از 10 متر از هم نباشد. کود دهی را در اواخر زمستان، اواخر بهار و اواخر تابستان انجام دهید. مناسب ترین زمان برای هرس درخت بعد از اوج میوه دهی و قبل از اوج گلدهی بعدی است. شاخه های جوان را بمنظور کنترل رشد بیش از حد و تحریک برای ساقه های جدید تا اندازه ای هرس کنید که 3.5 متر از آن باقی بماند.

این پست توصیه می شود

نظرات