نهال نارون (نهالستان جلیلی)

نهال نارون

نهالستان/ نهال نارون

نهال نارون گیاهی است از خانواده ulmaceae که بومی جنوب اروپا میباشد و گسترش این گیاه تا آسیای کوچک و ایران نیز ادامه یافته است. این نهال بطور معمول تا ارتفاع 30 متر و گاها تا 35 متر رشد میکند. قطر تنه این درخت حدود 1 متر است و دارای تاجی مخروطی و کروی میباشد. سرعت رشد این گیاه متوسط میباشد. شاخه ها کرکی وگاهی صاف میباشند. پوست تنه این درخت به رنگ قهوه ای پررنگ است. چوب این درخت بسیار مرغوب است (مانند چوب درخت راش و گردو) گل هایش دارای پایک کوتاه با 4 پرچم است. این گل ها جنبه ی زینتی ندارند و فصل شکوفایی آنها از اوایل بهار تا انتهای بهر است.
گلها همزمان نر و ماده هستند و گرده افشانی توسط باد صورت می گیرد. برگ هایش تخم مرغی،نا متقارن،نوک تیز وسطح زبر با دندانه های مضاعف است. میوه در این گونه از نارون بالدار،بیضی شکل و با قاعده گوه ای است و دانه نزدیک بانتهای آن قرار گرفته است.

خاک نهال نارون:

خاک لومی، شنی، ماسه ای ،غنی،عمیق و خوب زهکشی شده مناسب است. بطور کلی این درخت در هر نوع خاکی رشد میکند.

نور نهال نارون:

آفتابی یا نیم سایه

دمای مناسب نهال نارون:

دمای بین 1 تا 9 درجه مناسب این گیاه است است.

آبیاری نهال نارون: 

به آبیاری زیادی نیاز ندارد.
اگر آبیاری به صورت یک بار در ماه و عمیق صورت گیرد کافی میباشد.

هرس نهال نارون:

درخت نارون نباید به صورت زیاد هرس شود.اواخر تابستان و یا زمستان، برای هرس کردن این درخت مناسب است.

گونه های نارون:

دارای گونه‌های بسیار متعددی است که تقریبا همه آنها در نیمکره شمالی انتشار دارند. این درختان دارای پوستی بسیار ضخیم ، برگهای ساده با دندانه‌های تیز و پهنکی با کناره پایینی نامتقارن است. گل ها در این جنس نر ماده و همان اختصاص مربوط به تیره اولماسه را دارند. تنها تیره‌ای است که این اختصاص را در راسته گزنه دارد. در طایفه سلتیده علاوه بر گلهای نر ماده گل های پلی گام نیز دیده می‌شود.
3 گونه از نارون در ایران وجود داردو در جنگل و نواحی استپی می روید. نام های مختلفی که در کتب قدیم فارسی و عربی به آنها داده اند عبارتند از:سایه خوش،نارون،دارون،وارون،دردار،سده،پشه دار،پشه غال،نازبن،بوقیصا و شجره البق.

درخت نارون یا چنار، درختی گرد و برگدار و از خانواده چناریان است. این درخت بسیار بزرگ و پرطرفدار در مناطق مختلف جهان است، از جمله ایران، عراق، سوریه و ترکیه.

در زیر برخی از ویژگی‌های درخت نارون را برای شما شرح می‌دهیم:

برگ‌های درخت نارون برگهای پیچیده‌ای دارند که از چندین لیفه تشکیل شده‌اند. همچنین در فصل پاییز، برگ‌های این درخت به رنگ‌های زرد و نارنجی تغییر رنگ می‌دهند.
میوه درخت نارون، معمولاً چندین سال بعد از کاشت درخت به دست می‌آید و به شکل یک گلوله گرد و صاف با قطر حدود ۵ تا ۸ سانتی‌متر است. رنگ میوه درخت نارون از قرمز تا بنفش متغیر است.
درخت نارون برای رشد به آب و هوای معتدل و خاکی مرطوب و حاصلخیز نیاز دارد. همچنین نیاز به نور خورشید کامل و هوای تازه دارد.
بهترین زمان برای کاشت نهال درخت نارون، اواخر پاییز است. درخت نارون بسیار پرروی است و برای کاشت آن به فضای کافی و کره خالی نیاز دارید.
در دوران رشد، باید درخت نارون را به صورت منظم آبیاری کنید. همچنین باید از آلودگی‌ها، بیماری‌ها و آفات حفاظت کنید. درخت نارون نیز نیاز به کوددهی در دوران رشد دارد.
درخت نارون به دلیل زیبایی، سایز بزرگ، میوه‌های خوشمزه و سایر ویژگی‌های خود، برای تزئین فضای باز، باغ و پارک‌ها و بسیار پرطرفدار است

برای خرید نهال نارون با نهالستان جلیلی در تماس باشید.

این پست توصیه می شود

نظرات