نهال کیوی (نهالستان جلیلی)

توسط
در نهالستان

معرفی کیوی :

نهالستان جلیلی / کیوی با نام انگلیسی Kaiwi و نام علمی  Actinida delicios از خانواده Actinidiaceae می باشد درختی چوبی، بومی مناطق معتدل که دارای میوه تخم مرغی شکل با پوست کرکدار است و گوشت میوه سبز با دانه های سیاه است. علت نامگذاری این میوه به این نام، این است که از نظر ظاهری شبیه پرنده ای به این نام است. برگهای آن نیز که دارای پرز است که در کاهش سطح تبخیر و جلوگیری از بیماریها نقش مهمی دارد همچنین به هر اندازه برگها بزرگتر باشد، اندازه میوه بزرگتر می شود. گل های آن بر روی شاخه های فصل جاری تشکیل می شوند که ظهور گلها دو ماه قبل از ریزش برگها صورت می گیرد.

تکثیر :

نهالستان جلیلی / دو روش برای تکثیر این گیاه وجود دارد :

  1. کشت با بذر:
  2. در این روش میوه کامل رسیده و نرم را بر روی سطح چوبی مالش میدهند تا بذر از گوشت جدا شود و بعد آن رابا ماسه بادی مخلوط می کنندتا ژلاتین اطراف بذور جدا شود و بذر بتواند کشت گردد. برای کشت یا بذر را در گلخانه گرم کشت می کنند و درنتیجه در اواخر بهمن ماه نشا به زمین اصلی انتقال می یابد. و یا اینکه در گلخانه معتدل کشت می شود که در این صورت چون دما کمی پایین است پس در اوایل فروردین نشا آماده شده و به زمین اصلی انتقال می یابد.
  3. قلمه زدن:
  4. از اواسط دی تا اواسط بهمن ماه، بهترین زمان قلمه گیری است که قلمه باید سه بند داشته باشد. در این روش باید موقع قلمه گیری چاقو تمیز باشد و محل چیدن قلمه، قارچ کش ضدعفونی بزنند. کاشت این قلمه یا در گلخانه گرم صورت میگیرد یا گلخانه معتدل که هر دو روش یکی است ولی در گلخانه معتدل ریشه دهی دیرتر صورت میگیرد.

نهالستان

 

آبیاری :

این گیاه به شوری آب بسیار حساس است. همچنین باید آبیاری آن به خصوص در فصول گرم سال، به طور منظم انجام شود.

خاک :

بستر کشت این درخت باید سبک، غنی از ماده آلی و دارای زهکش مناسب، برای رشد این گیاه عالی است.این گیاه به شوری حساس است پس خاک نباید شور باشد.

دما :

این گیاه در اوایل دوره رشد نمی تواند سرما را زیاد تحمل کند و گیاه بالغ در این زمینه تحمل بیشتری دارد . البته  سرمای زیاد در فصل زمستان به گیاه بالغ هم صدمه میزند. سرمای بهاره کمتر از صفر درجه سانتیگراد، باعث از بین رفتن برگها و ساقه ها و شاخه های جوان می شود. دمای بالا را در تابستان می تواند تحمل کند و اگر هوا خیلی گرم شد بهتر است آبیاری منظم باشد در این صورت میتواند شرایط را به خوبی تحمل کند.

خواص کیوی :

  • کیوی سرشار از ویتامین C است و میزان این ویتامین در کیوی بیشتر از پرتقال هم هست. که این ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در برابر سرطان و سرماخوردگی محافظت می کند.
  • دانه های سیاه داخل کیوی غنی از ویتامین D است.
  • این میوه حاوی آنتی اکسیدانهای محلول در چربی شامل ویتامین A و E است که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و درنتیجه برای پیشگری از سرطان بسیار مفید است.
  • این میوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدانها و ویتامین C باعث پیش‌گیری از تب، ناراحتی‌های معده، خستگی، سرفه‌های شدید و زکام ناشی از باکتری‌ها می شود.
  • کیوی حاوی کلسیم و پتاسیم است و به همین فشار خون را کاهش می دهد و از برزو بیماری قلبی جلوگیری می کند.
  • کیوی موجب رقیق شدن خون شده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند و درنتیجه از بروز انواع سکته جلوگیری می کند
  • این میوه به علت داشتن فیبر بالا، باعث می شود که کلسترول خون را کنترل کرده و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی کاهش یابد
  • همچنین این منبع غنی از فیبر، در درمان یبوست بسیار مفید است.
  • ویتامین C برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است و از آنجایی که این میوه بیشتر از پرتقال حاوی این ویتامین است پس توصیه می شود که افراد بیمار این میوه را بیشتر مصرف کنند.
  • در افراد که دارای استرس و کم خوابی هستند، خوردن کیوی بسیار توصیه می گردد.

 

 

مراقبت در مصرف:

  • کیوی دارای اگزالات است که در مایعات بدن باقی می ماند و به کلیه و صفرا آسیب می زند پس افرادی که سنگ کلیه و صفرا دارند باید با نظر پزشک استفاده کنند.
  • اگزالات مانع از جذب کلسیم می شود پس ۳ساعت قبل و بعد از آن نباید مواد و داروهای حاوی کلسیم را مصرف نمود.

 

نهالستان جلیلی :

برای خرید نهال های مثمر و غیر مثمر با نهالستان جلیلی در تماس باشید

این پست توصیه می شود

نظرات