نگهداری از نهال زردالو

توسط
در نهالستان

نگهداری از نهال زردالو

خاک:

نگهداری از نهال زردالو : زردآلو در خاک های عمیق که بخوبی زهکشی شده اند قادر به رشد میباشد. ریشه زردآلو در برابر غرقاب شدن حساس است و برای خاک‌های نسبت سبک و شنی مناسب ترند. زمین های مرطوب برای کاشت زرد آلو بسیار نامناسب میباشد و در این زمین ها از تنه و شاخه‌های درخت صمغ تراوش می‌شود. کاشت درخت زردآلو در زمین خشک، شنی و آهکی به خوبی رشد می‌کند و در خاک‌های عمیق، رطوبت کم و سبک بهتر بارور می‌شود. عمق کاشت زردالو، 3متر میباشد.

نیاز سرمایی درخت زردآلو: 

درخت زردآلودبه 300 تا900 ساعت دمای زیر ۷ درجه نیاز دارد. در مناطق نیمه گرمسیری و یا گرمسیری به علت ریزش شکوفه ها در بهار نمی‌توان این درخت را پرورش داد. انواع درختان زردآلود سرمای هوا را در زمستان حداکثر تا ۲۵- درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کنند. نوسانات دمایی در طی فصل رشد می‌توانند موجب ترک خوردن پوست درخت و باز شدن راهی برای ورود سایر آفات و بیماری‌ها شود. مناطق داراي آب و هواي گرم و خشك براي كشت زردآلو مناسب میباشد. چون اين گونه زود گل مي‌دهد، سرماي ديررس بهاره يك عامل محدودكننده براي كشت آن مي باشد. نياز سرمايي زردآلو حدود 900-300 ساعت میباشد. درختان جنس  Prunus نسبت به تنش زهكشي ضعيف و غرقآب شدن بسيار حساس میباشند. خاك‌هاي لومي تا شني متوسط بهترين خاك برای ميوه هاي هسته دار مي­باشند. PH مناسب خاك براي درختان ميوه هسته دار 5/7-5/6 مي‌باشد.

کوددهی زردآلو:

 هنگام کاشت درخت زردآلو برای آماده سازی زمین باید به ازاء هر هكتار حدود 20 تن كود دامي كاملاً پوسيده به خاك اضافه شود.  سپس اقدام به شخم عمود بر هم کنید.

عناصر غذایی پتاسیم، کلسیم، روی و بر در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت زردآلو نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. كود ازته  برای باغات زردآلو بايد در دو نوبت مصرف شود. نيمي از آن در اوايل بهار در داخل چالكود و نيم ديگر آن در زمان فندقي شدن ميوه ها بصورت پخش سطحي بر روي خاك در اختيار درخت قرار گيرد.

زمان کاشت زردآلو:

زمان كاشت نهال زردآلودر مناطق معتدل در فصل پاييز و شروع دوره خواب درختان و در مناطق سردسير، در اواخر زمستان و اوايل بهار میباشد. ابعاد گودال كشت زردآلو 70*70*70 سانتي‌متر میباشد و موقع كشت به ازاي هر چاله 5 تا 10 كيلوگرم كود دامي پوسيده به خاك چاله اضافه کنید. به علت حساسيت درختان ميوه هسته دار به پوسيدگي طوقه نباید طوقه نهال‌ها در خاك قرار گيرد. پس از كاشت نهال باید بلافاصله آبیاری شوند. براي هدايت رشد و حفاظت نهال در برابر باد باید از قيم استفاده کرد. پوشانيدن نهال‌ها با شاخ و برگ درختان براي حفاظت آن ها در برابر سرمازدگي زمستانه یک امري بسيار مهم میباشد. فاصله کشت درختان زردآلو 5*6 متربوده و تراکم درخت در هر هکتار 333 میباشد.

هرس:

 نهال‌های زردآلو پس از كشت از ارتفاع 800 تا 100 سانتي متري بر حسب گونه سربرداري مي‌شوند و 3 تا 5 جوانه يا شاخه در جهات مختلف نگهداري شده و جوانه هاي پائين تر حذف شوند.

فرم تربيت درختان ميوه هسته دار به صورت جامي، محور متغير و … میباشد. تکثیر جنسی هسته ی زردالو توسط هسته آن انجام می‌شود بطوریکه باید در حدود 90روز در سرمای حدود 5 درجه باشد و در میان موادی مثل شن، خاک اره یا پیت ماس آنها را قرار داد.

آبیاری:

عدم وجود رطوبت مناسب برای کاشت زردآلو موقع تشکیل جوانه های گل و یا رشد میوه‌ها باعث عدم شکل گیری غنچه های گل، ریزش غنچه ها، کوچک ماندن و ریزش میوه‌ها، چروکیده شدن برگ‌ها و ریزش آنها می‌شود. هنگام کاشت زردآلو اگر ریزش باران کم باشد باید حداکثر 10 روز یکبار نسبت به آبیاری گیاهان اقدام کرد.

 بعد از آبیاری درختان زردآلو بهتر میباشد رطوبت تا عمق 180 سانتیمتری خاک نفوذ کند. خیس بودن همیشگی خاک و آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدگی و خفگی ریشه ها، زرد شدن و ریزش برگ ها و عدم گلدهی مناسب این زردآلو می‌شود.

این پست توصیه می شود

نظرات