نهال کبوده (نهالستان جلیلی)

توسط
در نهالستان

مشخصات کلی نهال کبوده:

نهال کبوده یا صنوبر کویری درختی است پهن برگ، تاج نیمه گسترده با فرم تنه خمیده و خزان کننده که شرایط آب و هوایی مناسب ارتفاع آن به ۱۵ متر می رسد. ساقه های قدیمی تر دارای پوسته ی ضخیم و خشن به رنگ سبز زیتونی، ریشه های پده بسیار گسترده ولی عمق زیادی ندارد. برگ ها به شکل های مختلفی روی یک درخت ظاهر می شوند. این گونه دارای طیف گسترده ای است که به طور طبیعی در شمال آفریقا، در خاورمیانه و آسیای میانه تا غرب چین وجود دارد و همچنین در جنگل های پهن برگ، خشک و نیمه گرمسیری تا ارتفاع ۵۰ تا ۱۸۲۰ متر از سطح دریا مشاهده می شود. دمای قابل تحمل آن ۱۵- تا ۵۰+ درجه می باشد.

بیشتر از طریق بذر تکثیر می شوند.

شرایط محیطی نهال کبوده و کاربرد آن:

نهالستان/

این گیاه در خاک های اسیدی، مرطوب با ضخامت کم بهتر رشد می کند به خشکی و آب های شور و نمکی مقاوم است و برای رشد به نور زیادی نیاز دارد و در سایه نمیتواند رشد کند.

این نهال به عنون جنگلکاری در خاک های شور، در مناطق بیابانی ایجاد بادگیر و جلوگیری از فرسایش خاکف بیابان زدایی، مکان های خشک و نیمه خشک، کنار دره های رودخانه ها کاربرد دارد.

همچنین به عنوان منبع چوب هیزم و کاغذسازی و تهیه الوار و منبت کاری استفاده می شود.

یکی از ویژگی های بارز این درخت تغییر رنگ برگ ن در فصل پاییز به رنگ زرد طلایی است که فرصت عالی برای عکس گرفتن ارائه می کند و غالباً بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند کل منطقه به دریایی از برگ های طلایی تبدیل می شود و گردشگر از مناظر شگفت انگیز آن لذت می برد.

این پست توصیه می شود

نظرات