خرید نهال زردالو

توسط
در نهالستان

خرید نهال زردالو:

منشا اصلی نهال های زردآلو چین غربی ، ترکمنستان و آسیای میانه میباشد. ۵۰۰۰ سال پیش ، درختان زردآلو در این کشورها کاشته و برداشت شدند و پس از چند دهه در سراسر جهان گسترش یافتند. حدود ۱۰-۱۵٪ از تولید زردآلو در ترکیه و حدود ۸-۱۲٪ از تولید زردآلو در ایران. بسیاری از انواع نهال های زردآلو خیلی زود شکوفا می شوند و قبل از همه ی میوه ها شکوفا می شوند و به مناطق سردسیر حساس تر میباشند. برای گرده افشانی درختان زردآلو ، همه زردآلوها با یکدیگر سازگار هستند و هیچ محدودیتی و مشکلی با یکدیگر ندارند. درختان زردآلو بسیار قوی هستند. زردآلوها را با ۶ در ۶ یا ۶ در ۵ بکارید. نهالستان زردآلو را بعنوان دو پایه مختلف ، یک پایه زردآلو و یک پایه آلو به فروش می رساند. فواید یک درخت زردآلو پیوند آلوئه به ۶۰ سالگی افزایش می یابد و در برابر کم آبی بسیار مقاوم است و کیفیت میوه نیز بهبود می یابد. درخت زردآلو باید هر ساله به راحتی هرس شود. فصول برداشت زردآلو متفاوت میباشد. زردآلو انواع مختلفی دارد که به عنوان آجیل و غذاهای تازه مصرف می شود. انواع زردآلوهای موجود در ایران شامل زردآلو انبه ، زردآلو سلطنتی ، زردآلو عسکر آباد ، زردآلو تبرزه ، زردآلو تاسوج ، زردآلو تخم مرغ و … است. حدود ۸۵ درصد تولید زردآلو آجیل میباشد. درختان بزرگ زردآلو محکم و تاج وسیعی دارند. درخت زردآلو از ۶ تا ۱۰ متر رشد می کند. از میوه های زردآلو برای تهیه میوه های تازه و آب میوه استفاده می شود. زردآلو میوه و درختی ارزشمند و گران قیمت با عمر طولانی است. هنگام طراحی باغ باید برنامه ریزی دقیق تری انجام شود. زردآلو را نباید در مناطقی که زمستان بسیار سرد دارد کاشت.

شرایط کاشت بهترین نهال زردآلو

درخت زردآلو در هوای معتدل و گرم بهتر از دیگر شرایط رشد می کند. در مناطق سردسیر، نهال زردآلو بایستی در مقابل آفتاب کاشته شود تا بازدهی محصول آن بهتر باشد. نهال زردآلو در سال های اول رشد به آبیاری فراوانی نیاز دارد. البته لازم به توضیح است که آبیاری نهال زردآلو نباید به روش کرت بندی صورت گیرد؛ زیرا هم به ریشه ها اجازه تنفس داده نمی شود و هم از طریق تماس مستقیمی که ساقه با آب دارد، ممکن است درخت را بیمار کند.

در باغ زردآلو، فاصله مناسب جهت کاشت نهال زردآلو، 6 تا 7 متر بین هر درخت تا دیگری است. همچنین جهت کاشت نهال زردآلو، پایه های انتخابی، زردآلو، بادام و هلو می باشد ولی پایه زردآلو از همه مناسب تر است.

مناسب ترین خاک برای کاشت نهال زردآلو:

نهال زردآلو در خاک هایی با بافت سبک تا متوسط رشد بهتری دارد. خاک باید عمیق، قابل نفوذ به آب و خوب شخم زده باشد. خاک های نازک و متراکم رسی برای کاشت نهال زردآلو مناسب نخواهد بود. همچنین در مناطقی که سطح آب تحت الارض بالاست، باید از کاشت نهال زردآلو خودداری شود؛ چون ریشه این درخت نسبت به آب زیاد حساسیت نشان می دهد و سبب بیماری درخت زردآلو میشود که یکی از نشانه های آن، ترشح صمغ از ساقه و شاخه های آن میباشد.

علاوه بر نکاتی که ذکر شد، مناسب ترین خاک برای کاشت نهال زردآلو، ترکیبی از خاک لومی سبک، گیاخاک و شن می باشد که جهت احداث باغ زردآلو باید به آن دقت نمود.

نهالستان جلیلی در کرج

تکثیر درخت زردآلو:

تکثیر درخت زردآلو به دو طریق انجام می شود:

1.از طریق کاشت هسته زردآلو

2.از راه پیوند زدن

از قدیم الایام تکثیر درخت زردآلو از طریق پیوند زدن رواج بیشتری داشته و بازدهی محصول زردآلو را بالا می برد.

این پست توصیه می شود

نظرات