نهال سیب قرمز

توسط
در نهالستان

خصوصیات نهال سیب قرمز فرانسوی:

نهالستان جلیلی : نهال سیب قرمز فرانسوی تا قبل از بلوغ و باروری نیاز به هرس دارد؛ اما پس از دوران بلوغ، تنها در شرایطی نظیر بیماری یا شکستگی هرس می‌شود. این نهال نسبت به سرما و تغییرات آب و هوایی مقاوم میباشد؛ اما جالب است بدانید که مقاومت این درخت نسبت به آفات و بیماری ها هم بسیار ایده آل است. با مراقبت های مناسب میتوان از تمام بیماری های مربوط به این نهال جلوگیری نمود.

خاک نامناسب و کم‌آبی، از مهمترین عواملی میباشند که سلامت این نهال را به خطر می‌اندازند؛ این نهال نیاز به گرده افشان دارد و بهترین خاک برای رشد آن خاک کمی اسیدی و مرطوب میباشد. اگر بخواهیم از نحوه کاشت نهال نیز صحبت کنیم، باید بگوییم که از جمله شرایط کاشت این نهال، ارتفاع بین ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر چالگود (چاله‌ای که برای کاشت نهال حفر می‌شود) می‌باشد.

مشخصات نهال سیب قرمز فرانسوی:

نهال سیب قرمز فرانسوی در اروپا و علی الخصوص در فرانسه بسیار محبوب میباشد. طبق تحقیقات انجام شده سیب‌های این دسته محبوب ترین نوع سیب در فرانسه میباشد. در داخل ایران نیز، این نوع سیب بسیار مورد توجه است؛ گفته شده که حدود ۲۰ درصد از درختان مزارع سیب از این نوع میباشد.

با توجه به مقاومت سرمایی بالای گیاه، محبوبیت این نهال در مناطق سردسیر بسیار زیاد میباشد؛ هر چند این نهال نیازهای سرمایی خاصی دارد که با رعایت آنها می‌توان محصول مطلوبی را عرضه کرد، اما نسبت به گرمای شدید حساس است و کاشت آن در مناطق گرمسیری کشور توصیه نمی‌شود.

نهالستان جلیلی، بهترین نهالستان در کرج

کشور سازنده:

این نهال میان گل، برخلاف نامش از آمریکا منشا میگیرد که البته گونه‌های جدید آن در فرانسه تولید می‌شوند. به دلیل محبوبیت بالای میوه‌های آن در فرانسه، به این نام مشهور شده .

فاصله ی کاشت:

فاصله مناسب جهت کاشت نهال سیب قرمز فرانسوی، حدود ۶*۶ یا ۶*۷ متر است. فاصله میان ردیف‌ها بر حسب نوع پایه می‌تواند متغیر باشد.

مهندسان کشاورزی تاکید زیادی بر رعایت فاصله استاندارد کاشت دارند؛ رعایت حد استاندارد فاصله، برداشت محصول را تسهیل میکند و رسیدن نور کافی به تمام بخش‌های گیاه را تضمین می‌نماید.

شکل میوه:

شکل جذاب میوه‌ی این نهال، از عوامل مهم افزایش میزان کشت آن میباشد. پوست میوه به رنگ قرمز تیره میباشد؛ قسمت گوشتی آن نیز کِرِم استخوانی است. ضمن اینکه مزه شیرین این سیب ها بسیار محبوب است، از طرفی انبارداری تاثیری بر روی کیفیت میوه نخواهد داشت. سیب‌ها پس از دوره‌های انبارداری، هنوز هم میوه سفت، لذیذ و آبدار خواهند بود.

حداکثر ارتفاع درخت:

سرعت رشد درخت سیب قرمز فرانسوی زیاد است. به همین علت ارتفاع طبیعی آن حدود ۶ تا ۷ متر است. البته ارقام کوتوله و نیمه کوتوله این گونه نیز موجود است که ارتفاع کمتری دارند. برداشت محصول از ارقام قد کوتاه‌تر، آسان‌تر میباشد.

نیاز سرمایی:

نهال سیب قرمز فرانسوی در مناطق سرد و معتدل رشد سریعی دارد. این درختان به میزان ۷۰۰ تا ۸۰۰ ساعت دمای بین ۰ تا ۷ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند تا از خواب زمستانه بیدار شوند. لازم به ذکر است که تابستان خشک و خنک برای این نوع نهال سیب مناسب است.

عمر اقتصادی نهال سیب قرمز فرانسوی:

این نهال بعد از ۳ تا ۴ سال به بار می‌نشیند و حدود ۲۵ تا ۳۰ سال عمر مفید اقتصادی دارد. پرورش صحیح باغداران و مراقبت‌های اصولی می‌تواند بر میزان طول عمر مفید درخت بیافزاید.

وزن میوه:

هر سیب این نهال، وزنی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم دارد؛ به همین دلیل خرید نهال سیب قرمز فرانسوی از نظر اقتصادی، به صرفه میباشد.

این پست توصیه می شود

نظرات