نهال انجیر سیاه (نهالستان جلیلی)

توسط
در نهالستان

نهال انجیر سیاه:

نهالستان جلیلی در کرج

نهال انجیر سیاه با نام دیگر فیکوس، گیاهی از خانواده موراسه بوده و بالغ بر 600 مدل های مختلف دارد. بیشتر آنها وحشی و یا زینتی میباشند. وطن اصلی درخت انجیر اروپا، آسیا، آفریقا و نواحی مدیترانه ای میباشد. در ایران هم در روستای سمنگان بسیار کاشت می شود، برای همین آن را جزء میوه های مناطق نیمه گرم طبقه بندی می کنند.

درخت انجیر دارای برگ های پهن و کرک دار میباشد، رگ برگ های پنجه ای با شیار بسیار عمیق دارد. رشد درخت انجیر بسیار زیاد است و ارتفاع درخت به 10 تا 15 متر می رسد و تا 300 سال عمر می کند. تاج گستردهای دارد و باروری آن بسیار بالا میباشد. تنه درخت انجیر سیاه میباشد و مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما ندارد. میوه این گیاه زودرس است ولی برای خشک کردن اصلا مناسب نمیباشد.

مرکز اصلی برداشت محصول انجیر شهرستان لرستان میباشد، بطوری که هر درخت انجیر بین 200 تا 250 کیلو محصول می دهد. میوه آن آبدار و مزه آن ترش و شیرین با پوستی نازک میباشد. برداشت انجیر سیاه زودرس در اوایل مرداد ماه آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

شهرستان پل دختر نوبرانه ترین و مرغوب ترین انجیر سیاه زودرس را در جهان دارد. علت نام زودرس بودن محصول این میباشد که سه تا چهار هفنه روز زودتر از همه محصولات سایر کشورها به بازار عرضه می گردد.

اگر میوه انجیر را باز کنیم و به حالت یک سطح در بیاوریم، مشاهده می کنیم که گل های نر که حامل دانه گرده هستند، در کنار و به طرف خارج واقع شده است و گل های ماده که شامل تخم و در صورت لقاح حامل بذر می باشند در وسط قرار دارد.

به طور کلی درختان انجیر زمستان ملایم همراه با بارندگی های پراکنده و تابستان های گرم را دوست دارند. ولی در برابر عوامل محیطی مانند شوری خاک، شرایط سازگاری دارد.

طریقه کاشت نهال پرتقال انجیر سیاه زودرس:

نهال ریشه لخت: در این نوع نهال ابتدای گودالی ایجاد کنید، بعد کمی خاک درون آن بریزید و  نهال را در درون آن قرار بدهید و اطراف آن را با خاک نرم و مناسب پر کنید سپس گیاه را آبیاری بکنید.

نهال گلدانی: در نهال گلدانی نیز ابتدا گودالی ایجاد نمایید سپس گلدان را شکسته و نهال را با خاک گلدان مستقیماً در گودال قرار دهید و اطراف آن را پر کنید. بعد گیاه را آبیاری کنید.

نهال گونی پیچ یا نایلون پیچ: در این نوع نهال نیز ابتدای در محل مورد نظر گودالی ایجاد کنید و سپس نهال را با نایلون و گونی در درون آن بگذارید همچنین می‌توانید پس از گذاشتن گلدان در درون گودال نایلون یا گونی را بردارید.

بهترین زمان برای کاشت انجیر سیاه زودرس:

بهترین زمان برای کاشت نهال انجیر سیاه زودرس اوایل اسفند ماه تا نیمه اول فروردین ماه میباشد.

این پست توصیه می شود

نظرات