نهال خرمالو ایرانی

توسط
در نهالستان

  نهال خرمالو : (Diospyros (Persimmon

نهالستان جلیلی در کرج

خرمالو بومی آسیا و کشور چین میباشد و بعد به سایر نواحی آسیای شرقی برده شد. در اوایل قرن نوزدهم میلادی به اروپا و آمریکا برده شد و کاشت و پرورش یافت. در اساطیر یونان باستان به خرمالو الهه آتش یا The fire of zeuz می‌گفتند.

کاسه گل خرمالو همراه با میوه آن چیده می‌شود، ولی هنگامی که میوه کاملاً رسیده می‌شود، کاسه گل به ‌راحتی از میوه جدا می‌گردد. در ارقام خرمالو رنگ‌های مختلف قرمز و نارنجی روشن تا رنگ تیره وجود دارد. هسته داخل میوه در حالت نارس بادامی شکل میباشد. قطر میوه میوه از 5/1 تا 9/1 سانتی‌متر در اشکال گوناگون کره‌ای، بشقابی و بلوطی شکل متغیر میباشد و شامل دو گونه گس و غیرگس می‌شود. میوه‌های گس تا قبل از ریخته شدن گس میباشند و هنگامی که می‌رسند شیرین و نرم می‌شوند. گونه‌های غیرگس زمانی که کال هستند کمتر گس هستند و حالت گس خود را خیلی زود از دست می‌دهند و در حالت رسیده سفت میباشند.

در زمان کاشت درخت خرمالو پیوندی نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

1- زمان کاشت خرمالو ی پیوندی حدود 15 اسفند ماه میباشد. چنانچه زودتر جهت کشت اقدام شود، احتمال بروز سرمازدگی نهال زیاد است، چون به عمل جابه‌جایی حساس میباشد .

2- نهال پیوندی در زمان کاشت حتماً تا همان محلی که در خزانه زیر خاک بوده در محل کاشت در زیر خاک قرار گیرد. نکته ی قابل اهمیت این میباشد که عمیق کاشتن نهال و سطحی کاشتن هر دو مضر میباشد .

3- در زمان کاشت از دادن هرگونه کود حیوانی و کود شیمیایی خودداری شود. عمل تقویت از سال دوم شروع شود که بهتر است از همان ورز استفاده گردد .

4- بعد از کاشت، عمل آبیاری یک نوبت انجام شود و تا نهال خرمالو جوانه نزده است، آبیاری دوم صورت نگیرد .

5- از سال دوم عمل سربرداری و هرس فرم‌دهی طی دو تا سه سال انجام گیرد .

بعد از کاشت نهال خرمالو در محل اصلی، بعد از سال دوم باید عمل کوددهی و تقویت انجام صورت بگیرد. در سال‌های بعدی باید به این نکته توجه کرد که میوه خرمالو روی شاخه‌های یک ساله میباشد؛ یعنی در فصل خزان اگر هرسی صورت گیرد، شاخه سال قبل که محل تولید میوه است نباید حذف شود .

این پست توصیه می شود

نظرات