نهال نارنگی (نهالستان جلیلی)

نهال نارنگی:

نارنگی کلمانتین که در ایران آن را به نام “یافا” میشناسند، دارای درختی متراکم از شاخ و برگ زیبا ،جذاب وتزئینی میباشد. رقمی است نسبتا مقاوم در مقابل سرما و نیازمند خاکهای سبک میباشد. در واقع در خاکهای سنگین میوه آن ریز و پوست کلفت و نیاز مبرم خصوصا در شرق مازندران به آبیاری دارد. میوه ی آن کوچک تا متوسط، دارای طعم معطر، غنی و آب زیادی دارد. رنگ و رویش پرتقالی و برخلاف نارنگی انشو (Unshiu ) بذر دارد. زمان رسیدن میوه آن در نواحی شمالی ایران در اواسط یا اواخر آبان میباشد. لازم به ذکر است این میوه در نهالستان میرنیا آماده ارائه میباشد.

ترکیبات شیمیائی:

از نظر ترکیبات شیمیائی پوست نارنگی درحدود ۰/۵ درصد اسانس دارد و از برگ ها وسرشاخه های آن نیز اسانس گرفته میشود. اسانس پوست نارنگی دارای دی-لیمونن،دی-ال-لیمونن ،ترپن ولینالول است که درحدود۷۸درصد آن را دی-لیمونن ودی-ال-لیمونن تشکیل میدهد ولی در اسانس برگ وسر شاخه ، فقط درحدود۴۲درصد دی و دی-ال-لیمونن یافت میشود. در آب نارنگی قند و آمینواسید یافت میشود.

خواص داروئی:

* نارنگی تصفیه کننده ی خون است.

* پوست سفید آن سرشار از فلاوانوئیدز است که از بدن در برابر چاقی مفرط و علایم دیگر سندرم سوخت و ساز مراقبت میکنند.

* میوه ای کم کالری و سرشار از ویتامین c است.

* پوست داخل این میوه کاهش دهنده کلسترول است و با سرطان نیز مقابله میکند.

* پوست این میوه، برای درمان افسردگی، استرس های عاطفی و ناراحتی های مربوط به خواب وگوارش مفید است.

* پوست این میوه به جذب غذا، کنترل نفخ و کاهش تهوع کمک میکند.

* ویتامین c که آنتی اکسیدان مهمی است، از بدن در مقابل آثار خطرناک رادیکال های آزاد محافظت میکند وباعث طولانی شدن عمر میشود.

* فیبر موجود در آن در کنترل میزان قند خون موثر است.

* هسپریدین ماده موجود در قسمت سفید پوست نارنگی تاثیر آنتی اکسیدان و ضد التهابی روی سلول ها و بافت ها دارد و مانع از پیری و سرطان میشود.

* پوست آن را برای مصرف خشک کنید و به شکل پودر دربیاورید و با انواع غذاها استفاده کنید.

* نارنگی خاصیت ضدعفونی کننده دارد که بدن را در برابر خطرناک ترین باکتری به نام «Staphylococcus Aureus» که باعث پخش عفونت در بدن میشود، محافظت میکند.

* باعث تکثیر و شکل گیری سلول های جدید میشود.

این پست توصیه می شود

نظرات