کاشت نهال هلو انجیری

توسط
در نهالستان

کاشت نهال هلو انجیری:

کاشت نهال هلو انجیری/

هلو انجیری میوه ی زرد رنگ مایل به قرمز، سفت و شیرین می باشد. هسته ی میوه به گوشت آن چسبیده می باشد. میوه ی آن شیرین و معطر می باشد. مانند هلو سطح میوه از کرک پوشیده شده. بومی کشور چین میباشد. اواخر بهار تا تابستان میوه ها می رسند و وارد بازار می شوند.

هلو انجیری با نام دیگر هلو بشقابی و یا هلوی دوناتی کوچکتر و شیرین تر از هلوی معمولی می باشد. درختان هلو انجیری محصول بیشتری به نسبت به هلوی معمولی می دهند. ارتفاع این درختان بین 4 تا 10 متر نیز می رسد.

شرایط نگهداری از نهال هلو انجیری:

عمر هلو حداکثر 10 سال می باشد، به همین علت برای احداث باغ هلو نیاز به درختان پایه مانند سیب و گلابی داریم. بین سیب و گلابی، انتخاب درختان گلابی بهتر می باشد.

برای کاشت نهال هلو انجیری باید زمین را مسطح کنیم و به عمق 60 سانتیمتر زمین را شخم بزنیم و بعد از آن خاک زیر کشت را زهکشی کنیم.

درختان هلو اگر در برابر سرمای 21- درجه قرار بگیرند از بین می روند. دمای 9- تا 13- درجه باعث از بین رفتن جوانه ها و شاخه های جوان می شود. درختان برای رشد به 400 تا 100 ساعت سرمای 7- درجه نیاز دارند. در برابر گرمای تابستان تا حدودی مقاوم می باشند.

ریشه درختان باید در خاکی باشند که اکسیژن به اندازه کافی در آن باشد و خاک کمبود تهویه نداشته باشد. اگر آبیاری به صورت غرقابی و ایستا باشد، ریشه ها دچار آسیب می شوند.

خاک هاس سنگین که زهکشی مناسب نیز نداشته باشند آب را در خود حفظ می کنند و برای کاشت هلو انجیری مناسب نمی باشند.

خاک های لومی شنی برای کاشت مناسب می باشد و خاک های اهکی را دوست ندارند. خاک های مخلوط شده با برگ، پیت موس و شن برای کاشت این درختان بسیار مناسب می باشد.

هرس درختان هلو هر سال انجام میشود، تا درختان به تولید شاخه های جوان تشویق شوند. چهار نوع هرس برای درختان وجود دارد: یکی هرس درختان برای باردهی بیشتر در سال آینده، هرس بعدی برای جوان کردن شاخه های درختان و از بین بردن شاخه های مرده و شکسته شده، دیگر هرس برای تنک کردن شاخه های اضافی درختان می باشد و در نهایت هرس برای فرم دادن به شکل ظاهری درختان می باشد.  اواخر اسفند ماه تا اوایل فروردین بهترین زمان برای هرس درختان میباشد.

نیاز آبیاری درختان هلو بسیار زیاد میباشد. در تابستان هفته ای دو بار آبیاری نیاز دارد، ولی توجه داشته باشید که ابیاری به صورت غرقابی و ایستا به ریشه درختان آسیب جدی می رساند.

کوددهی درختان به اینگونه می باشد که حدودا 7 تا 20 روز بعد از کاشت به درختان کود بدهید و به از 40 روز دوباره کود بدهید. درختان بزرگ تر به این صورت میباشد که دو بار در سال یکی اوایل فروردین و دیگر اواخر خرداد ماه به کود نیاز دارند.
شته، شپشک، انواع کنه های گیاهی و لارو حشره بید زرد رنگ از جمله آفات درخت هلو میباشند. راه کنترل این آفات استفاده از سموم مناسب هر کدام میباشد. از رایج ترین بیماری قارچی درختان هلو پیچیدگی برگ هلو می باشد. در این بیماری برگ ها دور خود می پیچند و دارای لکه های قرمز رنگی می شوند و در نهایت زرد و سفید می شوند و اگر این برگ ها بر روی درختان بمانند باعث تولید بیماری برای درخت می شوند.

طریقه کاشت نهال هلو انجیری:

کاشت نهال بسیار آسان میباشد. کاشت نهال با توجه به گونه‌های مختلف متفاوت میباشد که در زیر به آنها اشاره خواهیم نمود در ادامه نیز همراه ما باشید.

نهال ریشه لخت: در این نوع نهال ابتدای گودالی ایجاد کنید، سپس کمی خاک درون آن بریزید و نهال را در درون آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک نرم و مناسب پر کنید سپس گیاه را آبیاری کنید.

نهال گلدانی: در نهال گلدانی نیز ابتدا گودالی ایجاد نمایید سپس گلدان را شکسته و نهال را با خاک گلدان مستقیماً در گودال قرار دهید و اطراف آن را پر بکنید. سپس گیاه را آبیاری بکنید.

نهال گونی پیچ یا نایلون پیچ: در این نوع نهال نیز ابتدای در محل مورد نظر گودالی ایجاد بکنید و سپس نهال را با نایلون و گونی در درون آن بگذارید همچنین می‌توانید پس از گذاشتن گلدان در درون گودال نایلون یا گونی را بردارید.

بهترین زمان کاشت نهال هلو انجیری:

اگر قصد دارید که نهال هلو انجیری را در مناطق گرم و معتدله و نیمه سردسیر کاشت کنید، بهترین زمان فصل پاییز است، ولی اگر می خواهید که نهال را در منطقه سردسیر کاشت کنید بهتر است که در اوایل اسفند ماه بعد تمام شدن برف و یخبندان این کار را انجام دهید.

کاشت نهال در روزهای گرم و آفتابی و سرد و برفی موفقیت آمیز نمی باشد. بهتر میباشد که نهال را در روزهای ابری کاشت کنید، زیرا باران بعد از کاشت باعث سیراب شدن ریشه ها می شود.

اگر می خواهید نهال هلو را در داخل گلدان و در خانه بکارید به این نکات توجه داشته باشید که دمای مبداء . مقصد نهال تقریبا یکی باشد و اینکه خاک گلدان مرطوب باشد و رطوبت به قدری باشد که مانع از فروپاشی خاک شود و اینکه هیچگاه نهال را با محفظه و گلدان خودش کاشت نکنید.

برای یادگیری نحوه درست کاشت نهال هلو انجیری با نهالستان جلیلی در کرج در تماس باشید.

این پست توصیه می شود

نظرات