کاشت نهال گردو

توسط
در نهالستان

نحوه کاشت نهال گردو چگونه است؟

نهالستان جلیلی : درخت گردو؛ ازجمله درختانی میباشد که به علت داشتن مغز گردویی مفید برای بدن، پوست و مو و نیز دارا بودن چوب فوق ‌العاده آن بسیار پرطرفدار میباشد. نهال گردو دارای نژاد هایی مختلفی میباشد که در زمان کاشت نهال گردو؛ بهتر است به فاکتورهایی ازجمله مطابقت وضعیت آب و هوایی منطقه کاشت با نوع نهال، سالم و بدون آفت بودن نهال‌های انتخاب‌شده و … توجه زیادی بشود.

ولی در عین‌ حال همه نژاد ها در مورد نحوه ی کاشت درخت گردو؛ و مراقبت ‌های بعد از آن مشابه می‌باشند و می‌توان این موارد را برای همه آن‌ها تعمیم داد. در زمان کاشت باید به نوع خاک، میزان آبیاری، نحوه هرس کردن و نیز مهم‌تر از همه فاصله بین کاشت درختان گردو، دقت زیادی شود. زیرادرخت گردو مانع رشد درختان دیگر در اطراف خود می‌شود و فضای بسیار زیادی را اشغال خواهد کرد.

بهترین زمان کاشت درخت گردو چه فصلی است:

بین اواخر فصل پاییز تا اوایل بهار، به دلیل شرایط خوب خاک و آب ‌و هوا، می‌تواند زمان مناسبی برای کاشت نهال گردو، باشد. ولی از آن جایی‌که نهال به سرما حساسیت دارد، سعی کنید در زمستان از کاشت seedlings، خودداری کنید. نهال‌ ها را نیز بلافاصله قبل از اینکه جوانه بزنند، باید در خاک مناسب و مساعد کاشت.

انواع روش کاشت نهال گردو:

به‌ صورت تخخصی ، کاشت درختان گردو، می‌تواند از دو روش زیر انجام بپذیرد:

  • تهیه بذر و کاشت آن:

در این صورت شما باید بذر گردو مناسب و باکیفیت خریداری کنید، آن را عموما در یک ظرف اب به مدت 72 ساعت تا 1 هفته قرار داده و بعد از ریشه زدن در ظرف کوچک خاک قرار داده و سپس در خاک باغ بکارید. منتظر شوید تا به اندازه کافی رشد کرده و سپس به محل اصلی کاشت، منتقل کنید. البته این روش چون پردردسر است، خیلی توصیه نمی‌شود.

  • تهیه نهال و کاشت آن:

راحت‌ ترین روش برای کاشت نهال گردو است و تنها کافیست که با مراجعه به نهالستان‌ها معتبر مثل نهالستان جلیلی، نهالی با کیفیت را خریداری نموده و سپس آماده‌ سازی زمین، آن را کاشته و مراقبت نمایید. البته باید بدانید که کاشت این درخت در باغچه نیز ممکن است، اما به علت محدودیت در فضا، ممکن است محصول چندانی نداشته باشد.

آب و هوای مناسب پرورش نهال گردو:

بصورت کلی، بهترین شرایط برای کاشت نهال گردو، آب و هوای سرد و کوهستانی میباشد؛ اما نه آنقدر سرد که در حد یخبندان باشد و به آن آسیب بزند. از طرف دیگر این درخت برای اینکه بیشترین و باکیفیت‌ترین محصول را داشته باشد، باید در معرض گرما هم باشد. بهترین دما برای کاشت نهال گردو، از -10 درجه الی 38 درجه سانتی‌گراد است. البته برخی از انواع و رقم‌های این درخت وجود دارند که در برابر سرمای‌ زمستانه، از خود مقاومت بیشتری نشان می‌دهند.

نحوه کاشت نهال گردو به چه شکلی است:

برای کاشت نهال گردو؛ باید حفره‌هایی را در خاک ایجاد کنید. فاصله بین این حفره‌ یا چاله ها می‌تواند بین 6 تا 7 متر باشد تا فضای لازم برای رشد trees، آماده شود. فاصله بین نهال ‌ها برای کسب انرژی آفتاب و نیز جذب مواد مغذی از خاک بسیار مهم و حیاتی میباشد. نهال ‌ها باید در عمق بین 5 تا 8 سانتی‌متر در داخل خاک قرار گیرند.

البته چیزی که در کاشت نهال بسیار حائز اهمیت میباشد، انتخاب نهالی مناسب با جغرافیای کاشت شما می باشد. بطور مثال در مناطق معتدل تا نسبتا سردسیر، از ارقامی مانند: نهال گردو چندلر، نهال گردو فرنور، نهال گردو اسرائیلی، نهال گردو خوشه ای و… استفاده می شود و در ارتفاعات بسیار کم و مناطق گرمسیر از ارقامی مانند: نهال گردو ژنوتیپ و یا گردو پکان استفاده میشود.

نهالستان جلیلی بهترین نهالستان در کرج

خاک مناسب برای کاشت درخت گردو چه مشخصاتی دارد:

خاک یکی از مهم ‌ترین و مؤثر ترین مواردی میباشد که در تنومندی و باردهی درخت گردو؛ تأثیر فوق‌ العاده‌ای دارد. خاک می‌تواند مواد مغذی موردنیاز گیاه را تأمین کرده و کیفیت محصول را نیز ارتقا ببخشد. خاک مناسب برای کاشتن نهال گردو؛ باید بافت ماسه‌ای ریز داشته باشد تا شرایط را برای پیشروی ریشه مهیا نماید.

در مسیر رشد ریشه نباید سنگریزه و یا رسوبات شن و ماسه باشد، برای اینکه ریشه تا عمق سه متری خاک نفوذ خواهد کرد. پی هاش (ph) مناسب خاک نیز باید در حدود 6 تا 6.5 باشد تا نهال گردو، با آن سازگاری پیدا کند. برای اینکه مطمئن شوید خاک از هر نظر برای کاشت نهال گردو، آماده است، بهتر میباشد نمونه‌ای از خاک را به آزمایشگاه برده و با توجه به کمبود مواد مهم مفید در آن، تمهیدات لازم را برای رفع آن‌ ها اتخاذ نمایید.

نحوه آبیاری درخت گردو چه میزان و به چه تعداد دفعاتی باید انجام شود:

بعد از کاشت نهال های گردو؛ بهتر است آبیاری را شروع بکنید. نهال ‌های جوان نیاز به آبیاری ممتد دارند و بهتر میباشد برای رفع کمبود آب از آبیاری قطره‌ای نیز استفاده شود. هرچه سن درخت بالاتر رود، به علت قوی ‌تر شدن ریشه در جذب مواد معدنی از خاک، مدت ‌زمان و میزان آبیاری نیز کاسته می‌شود. زمانی که درخت گردو دوساله شد، می‌توانید در ماه یک تا سه بار آبیاری را انجام دهید. نکته‌ای که باید توجه شود این است که آبیاری زیاد نیز به ریشه درخت آسیب زیادی وارد می‌کند. بنابراین به تعداد و میزان آبیاری باید بسیار دقت نمایید.

میزان آبیاری نهال گردو، به منطقه و محیط کاشت آن‌ها بستگی دارد. طبیعی است که در مناطق خشک، آبیاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. علاوه‌ بر آن، سن درخت نیز در میزان آبیاری دخیل است. به‌طور کلی، آبیاری این درخت در دوسال اول کاشت، اهمیت زیادی دارد و باید بصورت منظم و به مقدار زیاد انجام شود. اما با رشد و بلوغ درخت، این میزان کاهش می‌یابد. در مناطق خشک و گرمسیری، باید آبیاری دستی نیز صورت بگیرد.

بعد از کاشت نهال گردو، می‌توان آن را به چند صورت آبیاری کرد: غرقابی، نواری، قطره‌ای، بارانی و بابلر. در آخر باید توجه داشته باشید که در فصل پاییز و بخصوص زمستان، این درخت دیگر نیازی به آبیاری ندارد. توصیه می‌شود که آبیاری درخت بعد از اتمام مهر، متوقف شود؛ چون که آبیاری در این دو فصل، باعث آسیب به درخت خواهد شد.

نهالستان

این پست توصیه می شود

نظرات