اهمیت نهالستان خوب

توسط
در مقالات
اهمیت نهالستان خوب

بی شک یکی از ارکان اساسی احداث باغ و تولید تجاری میوه استفاده از نهال پیندی مرغوب، سالم، قوی و مطمئن از ارقام مختلف میوه اصلاح شده و پرمحصول برای هر منطقه میباشد. چون هر چند سایر شرایط در حد مطلوب تأمین شوند. احداث باغ با نهال های نامرغوب، ضعیف و نامطمئن از نوع رقم دلخواه کاری بیهوده و هدر دادن سرمایه است، چون مدتی بعد از غرس نهال ها، یا بسیاری از آنها خشک خواهد شد و با این نهال ها به درختانی ضعیف و رنجور تبدیل میشود که از نظر رشد و میزان تولید محصول با درختان سالم از همان رقم قابل مقایسه نیستند.
این نهال های مرغوب و سالم و ارقام میوه انتخابی را به دور روش میتوان تهیه کرد:
۱) تهیه نهال پیوندی از ارقام موردنظر توسط باغ دار
۲) تهیه و خرید نهال ارقام میوه ها انتخاب شده از مؤسسات تولیدکننده نهال تولید نهال ارقام میوه ها توسط باغدار زمانی قابل توصیه و عملی است که به تعداد نهال زیادی برای احداث باغ نیاز باشد در این صورت باغدار باید دو سال قبل از شروع کار احداث باغ، اقدام به خزانه کاری کرده و با دقت لازم پیوندک ارقام میوه موردنظر را از درختان سالم و اصیل تهیه کرده و پایه ها را پیوند کند و بعد از اینکه نهال های پیوندی به حد کافی رشد کردند آنها را به محل اصلی در باغ منتقل کند. چون تولید نهال به سرمایه، زمان و تخصص و تبحر افراد نیازمند می باشد، تولید نهال توسط باغدار آن هم در سطوح کوچک مقرون به صرفه نمیباشد.
امروز در اکثر ممالک دنیا تهیه و تولید نهال به عهده افراد یا مؤسساتی گذاشته میشود که متخصص این حرفه و فن بوده و به رموز کار آن وارد می باشند تا طبق ضوابط و مقررات و تحت کنترل وزارت کشاورزی انواع نهال سالم، مرغوب و گواهی شده را در نهالستان تولید کنند. هرچند که میتوان با کاشت مستقیم بذر، هسته و یا قلمه میوه جات در زمین محل احداث باغ، نهال مرغوب از ارقام موردنظر ار تولید کرد، ولی چون در این روش علاوه بر اینکه نهال های تولیدی در زمین اصلی نتایج خوبی را همراه نداشته، به علل اشغال سطح زیادی از زمین و عدم انجام به موقع عملیات و مراقبت های لازم در امر تولید نهال، هزینه بالا و مسایل و مشکلات فنی دیگر، این روش تولید نهال مقرون به صرفه نبوده و به جز در مورد برخی ارقام درختان میوه مانند پسته که ریشه آنها به جابه جائی حساس می باشد، در مورد سایر میوه ها متداول نیست؛ بنابراین تولید نهال باید در محلی به نام نهالستان که در سطح کمتر و با نیروی ماهر و باتجربه انجام می شود، صورت گیرد تا با رعایت کامل اصولی فنی و نظارت دقیق کارشناسان وزارت جاهد کشاورزی نهال های مرغوب و گواهی شده ارقام میوه جات و نباتان زینتی و جنگلی توسط افراد یا مؤسسات خصوصی و دولتی تحت ضوابط و مقررات خاص تولید شده و در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

این پست توصیه می شود

نظرات