بهترین زمان برای کاشت نهال درخت

توسط
در مقالات

برای خرید نهال در کرج با نهالستان جلیلی در تماس باشید. ما در این مقاله انچه که باید در مورد کاشت نهال دانست را آورده ایم.

کاشت نهال درخت در باغ یا منزل، یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. مطمئن باشید در طول سال ها با دیدن رشد و نمو درختان و گیاهانی که غرس کرده اید، لذت فوق العاده ای را تجربه خواهید کرد. البته اصول کاشت درخت و نهال و گیاهان مختلف، اصولی است که نمی شود به این سادگی آن را نادیده گرفت.

یکی از مهمترین این اصول زمان کاشت درخت و نهال است. اگر یک درخت در زمان مناسبی کاشته نشود، نمی تواند رشد لازم را داشته باشد و حتی ممکن است خشک شود. در ادامه با این موضوع یعنی بهترین زمان کاشت درخت آشنا خواهیم شد.

 

زمان کاشت نهال

بهترین زمان ممکن برای کاشت نهال زمان خواب آن است. در مناطق گرم و معتدل و نیمه سردسیر، بهترین زمان برای کاشت نهال پاییز است. در این زمان نهال به تازگی به خواب رفته است و می توان با رعایت نکاتی که ذکر می شود آن را کاشت. همچنین در مناطق سردسیر بهتر است کاشت نهال پس از یخبندان و بادهای شدید انجام شود.

 

در نظر داشته باشید که بهترین زمان ممکن برای کاشت نهال روزهای ابری است؛ زیرا ممکن است این روزها با بارش همراه شود و نهال به طور کامل آب بخورد این امر می تواند به یک کاشت موفق کمک کند. همچنین کاشت نهال در روزهای سرد و یخبندان یا روزهای بسیار گرم و آفتابی موفقیتی در پی ندارد. کاشت در فصل پاییز باید به گونه ای برنامه ریزی شود که ریشه نهال با محیط جدید قبل از فرارسیدن یخبندان انس پیدا کند. در نتیجه باید پایان زمان کاشت ۳ هفته قبل از بیداری ظاهری نهال باشد.

 

زمان کاشت نهال های گلدانی

 

زمان کاشت نهال های گلدانی دارای قائده خاصی نیست؛ زیرا این نوع نهال ها در تمام طول سال قابل کاشت هستند. البته در کاشت این نوع نهال ها رعایت مواردی ضروری به نظر می رسد که به برخی آن ها در ادامه اشاره می کنیم

۱- در هنگام انتقال نهال نباید درجه حرارت مبدا با مقصد اختلاف چندانی داشته باشد. در غیر این صورت نهال از بین می رود و کاشت شما با موفقیت همراه نخواهد بود.
۲- نیاز است که خاک گلدان مرطوب باشد و رطوبت آن به گونه ای باشد که مانع فروپاشی خاک گلدان در طول مسیر شود.
۳- هنگام انجام عمل کاشت لازم است که ظرف یا گلدان را با احتیاط از نهال یا گل جدا کنیم به شکلی که به گیاه آسیب وارد نشود.
۴- برخی گمان می کنند کاشت نهال یا گل با خود گلدان امکان پذیر است. توجه داشته باشید که از کاشت نهال یا گل با گلدان به شدت خودداری کنید.

باید بدانید که به طور کلی کاشت گل و گیاه در هر زمانی محدودیت ندارد اما این امر نیاز به شرایط خاصی دارد. اگر بتوانیم در فصول مختلف شرایط لازم را برای کاشت فراهم کنیم این امکان وجود دارد تا در هر فصلی نهال یا درخت بکاریم.

 

گل های اپارتمانی

 

کوتاه در مورد کاشت گیاهان

 

در ابتدا باید بدانید که گیاه باید ریشه پر باشد؛ یعنی درون گلدان یا کیسه پلاستیک خوب ریشه زده باشد. سپس باید مطمئن باشید که از عهده آبیاری گیاهانی که می کارید بر بیایید. اگر گیاهی را در فصل تابستان بکارید، باید بلافاصله به آن آب دهید و یا قبل از کاشت چاله ای که برای کاشت آن در نظر دارید را پر از آب کرده و نهال را در آن بکارید و سپس خاک را روی آن بریزید.

آبیاری گیاهان و نهال ها به نوع آنها بستگی دارد به گونه ای که برخی از آن ها ۲ روز یک بار یا بعضی دیگر نیز روزی ۲ بار در تابستان نیاز به آبیاری دارند. در نتیجه هر گیاه و نهالی را می توان در هر فصلی کاشت حتی در فصل تابستان اما نیاز به آبیاری مرتب دارند و باید این گیاهان ریشه پر باشند.

 

نحوه کاشت نهال

 

پس از حفر گودال برای کاشت نهال باید در ابتدا درون چاله مقداری خاک سطحی زمین را به همراه کود حیوانی مخلوط شده بریزیم به شکلی که در هنگام قراردادن نهال درون گودال، یقه (طوقه) در سطح کف بانکت قرار گیرد. سپس بقیه خاک را با مقداری کود مخلوط می کنیم و داخل چاله میریزیم.

در این مرحله با تکان دادن نهال کمک می کنیم که خاک ریخته شده لا به لای ریشه ها نیز قرار گیرد. در نهایت خاک های اطراف نهال را با فشار پا فشرده می کنیم. توجه کنید که باید نهال در مرکز چاله قرار گرفته باشد تا به درستی در محل خود جای گیرد.

لازم به ذکر است که بلافاصله پس از کاشت باید عمل آبیاری انجام شود و آبیاری های بعدی نیز باید با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه به شکل منظم انجام شود. همچنین همانطور که گفته شد نوع نهال و گیاه نیز در آبیاری آن تاثیر فراوانی دارد.

روش های مختلفی برای آبیاری وجود دارد؛ اما با در نظر گرفتن شرایط آبی موجود در کشور و کمبود آب برای مصارف مختلف، بهترین روش برای آبیاری گیاهان روش آبیاری قطره ای است که می تواند به صرف جویی آب نیز کمک شایانی کند.

 

اهمیت مراقبت و نگهداری از درخت

 

برای این که گیاه بتواند به شکل مناسب رشد کند، نیاز است عملیات هایی نظیر سله شکنی، وجین علف حرز و… روی آن انجام شود. علاوه بر این بهتر است توجه داشته باشید که قرار دادن نهال در شرایط نامناسب تا زمان کاشت می تواند باعث خشک شدن و یا ضعیف شدن آن شود. بهتر است که هر نهال در کمترین زمان ممکن به محل کاشت منتقل شود. در غیر این صورت نهال را درون خاک مرطوب گذاشته، با گونی بپیچید و در سایه قرار دهید تا از بین نرود.

خرید نهال در کرج

به منظور کسب اطلاعات بیشتر خرید نهال در کرج و استفاده از بهترین و با کیفیت ترین سرویس فضای سبز و باغبانی می توانید با نهالستان جلیلی در کرج در تماس باشید.

 

این پست توصیه می شود

نظرات