بهترین زمان کاشت نهال

توسط
در مقالات

بهترین زمان ممکن برای کاشت نهالستان زمان خواب نهال است. در مناطق گرم و معتدل و نیمه سردسیر، بهترین زمان برای کاشت نهال فصل پاییز است. در این زمان نهال به تازگی به خواب رفته است و می توان با رعایت نکاتی که ذکر می شود آن را کاشت. همچنین در مناطق سردسیر بهتر است کاشت نهال پس از یخبندان و بادهای شدید انجام بشود.

در نظر داشته باشید که بهترین زمان ممکن برای کاشت نهال روزهای ابری باشد؛ زیرا ممکن است این روزها با بارش همراه شود و نهال به طور کامل آب بخورد این امر می تواند به یک کاشت موفق کمکی بکند. همچنین کاشت نهال در روزهای سرد و یخبندان یا روزهای بسیار گرم و آفتابی موفقیتی در پی ندارد. کاشت در فصل پاییز باید به گونه ای برنامه ریزی شود که ریشه نهال با محیط جدید قبل از فرارسیدن یخبندان انس پیدا کند. در نتیجه باید پایان زمان کاشت ۳ هفته قبل از بیداری ظاهری نهال باشد.

 

نحوه کاشت نهال:

پس از حفر گودال برای کاشت نهالستان باید در ابتدا درون چاله مقداری خاک سطحی زمین را به همراه کود حیوانی مخلوط شده بریزیم به شکلی که در هنگام قرار دادن نهال درون گودال، یقه (طوقه) در سطح کف بانکت قرار بگیرد. سپس بقیه خاک را با مقداری کود مخلوط کرده و داخل چاله میریزیم.

در این مرحله با تکان دادن نهال کمک میکنیم که خاک ریخته شده لا به لای ریشه ها نیز قرار بگیرد. در نهایت خاک های اطراف نهال را با فشار پا فشرده می کنیم. توجه کنید که باید نهال در مرکز چاله قرار بگیرد تا به درستی در محل خود جای گیرد.

لازم به ذکر است که بلافاصله پس از کاشت باید عمل آبیاری انجام شود و آبیاری های بعدی نیز باید با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه به شکل منظم انجام شود. همچنین همانطور که گفته شد نوع نهال و گیاه نیز در آبیاری آن تاثیر فراوانی دارد.

روش های مختلفی برای آبیاری وجود دارد؛ اما با در نظر گرفتن شرایط آبی موجود در کشور و کمبود آب برای مصارف مختلف، بهترین روش برای آبیاری گیاهان روش آبیاری قطره ای است که می تواند به صرف جویی آب نیز کمک شایانی کند.

این پست توصیه می شود

نظرات