نهال پسته ( نهالستان جلیلی )

توسط
در نهالستان

    پسته : Pistachio

پسته از تیره سماق بوده و گیاهی دوپایه است و از درختان مناطق معتدل گرم است و سرمای شدید زمستانه راتحمل نمیکند ولی در برابر سرمای ملایم زمستان و تابستان های گرم مقاوم است ازدیاد پسته از طریق پیوند شکمی معکوس و یا پیوند لوله ای برروی پایه های بذری انجام می شود.

  بهترين زمان برای كاشت نهال پسته:

بهترین زمان کاشت نهال پسته بستگی به شرایط محیط، رقم گیاه و شیوه تکثیر نهال دارد. بطور کلی از نظر شرایط محیطی، زمان کاشت نهال پسته به صورت زیر میباشد:

در روزهاي آفتابي و گرم و يا يخبندان و روزهايي كه باد شديد است از كاشتن نهال پسته خودداري شود.

در مناطق دارای آب و هوای گرم و متعدل و همچنین در نواحی با اقلیم نيمه سردسير، بهترين زمان كاشت نهال پسته، فصل پائيز پس از خواب رفتن نهال پسته میباشد.

در مناطق با اقلیم سردسير بهترین زمان کاشت نهال پسته، بهتر است پس از سپري شدن يخبندان انجام گردد.

این نکته ضروری است که پایان زمان كاشت نهال پسته در فصل پائيز باید به طوري تنظيم و برنامه ريزي بشود كه ريشه نهالبا محيط جديد قبل از فرارسيدن يخبندان انس پيدا نموده باشد، لذا بايستي پايان زمان كاشت 2 الي 3 هفته قبل از بيداري ظاهري نهال درخت پسته باشد.

روش كشت مستقيم پسته:

در این روش پسته را بطور مستقیم در زمين اصلي مي‌كارند، اگر آب باغ شما شور نیست و ميتوانيد پسته را در زمين اصلي سبز كنيد، میتوانید از روش كاشت مستقيم استفاده كنيد، چون رشد نهال در اين روش بيشتر است، براي اين منظور بهتر است از پسته هاي دست پوست استفاده كنيد.

به این منظور، در اوايل فروردين ابتدا پسته‌ها را بشوييد و داخل آب خيس بكنيد دو تا سه بار آب آن را عوض كنيد و تا مدت 24 ساعت داخل آب بگذاريد تا بماند، پس از 24 ساعت از آب خارج كرده و بين يك پارچه نخي و روي يك سيني پهن كنيد و در يك اتاق كه دماي آن حدود 24 درجه است (دماي معمولي يك اتاق) اجازه دهید بماند تا زماني كه جوانه بزند. توجه داشته باشید، رطوبت پسته‌ها همواره حفظ و به عبارتی پارچه خشك نشود.

زمانی که جوانه‌ها به حدود نيم سانتي متر رسيد، آنهارا به زمين اصلي منتقل كنيد. بهتر است موقع كاشت، جوانه به سمت پايين باشد. پس از كاشت پسته، روي سطح خاك را مخلوط كود گاوي و كمي ماسه بريزيد و چنانچه احتمال ميدهيد پسته‌ها را جانوراني مانند روباه و كلاغ بيرون بياورند روي آن را بوسيله خار و يا ظرف يكبار مصرف بپوشانيد.

این پست توصیه می شود

نظرات