نهال چنار

توسط
در نهالستان

مشخصات نهال چنار:

گیاهشناسی چنار: نهالستان

چنار درخت بزرگ و زیبایی میباشد با تنه ی مستقل تاجی گسترده و شاخه های بسیار قوی. این ویژگی ها موجب شده اند تا چنار در ردیف مهمترین درختان سایه دار پارک ها و حاشیه خیابان ها قرار بگیرد.

بلندی درخت چنار در گونه های مختلف کم و بیش متفاوت میباشد چنانچه در گونه p.orientalis به 30 متر و در p.occidentalis به 40 متر نیز میرسد. قطر تنه ی چنار نیز زیاد میباشد و گاهی در تمام گونه های آن به بیش از 10 متر میرسد .

ریشه ی اصلی چنار از ابتدای رشد قوی و عمیق در خاک فرو میرود و در سنین بالا میتواند تا 4 متر در خاک فرو برود و از رطوبت عمق خاک استفاده نماید .

ساقه و تنه ی چنار دانه زاد اسوار استوانه ای و نسبتا پرچوب میباشد. شاخه ها از ارتفاع معینی از تنه منشعب میشوند و تاج درخت را بوجود میآورند درحالی که ساقه درختان شاخه زاد چنار معمولا باریک و بلند و گاه کج و معوجند و با بالا رفتن سن درخت تنه اش صاف میشود.

پوست ساقه ی چنار در جوانی مفرغی رنگ میباشد ولی ریتیدوم آن که خاکستری رنگ میباشد. هر ساله در فصل رویش از تنه درخت جدا شده میریزد. محل ریزش ریتیدوم روی تنه درخت به صورت لکه های سبز مایل به مفرغی مشاهده میشود.

شاخه های اصلی قطور و محکم درخت چنار ،در جهات مختلف میرویند و مجموعا تاج نامنظم درخت را بوجود می آورند . شاخه های فرعی نیز بصورت نامنظم از شاخه های اصلی منشعب میشوند.

بر روی درخت چنار 3 نوع جوانه مشاهده میشوند. جوانه ی اصلی که در انتهای ساقه و شاخه های اصلی قرار میگیرد و سبب رویش طولی شاخه ها میشود. این جوانه ها درشت و خمره ای شکلند و از فلس های قرمز مایل به قهوه ای پوشیده شده اند. جوانه ی فرعی که از رویش آنها شاخه های فرعی بوجود می آید ،روی شاخه ها قرار دارند و از جوانه های اصلی کوچکترند. این جوانه ها مخروطی اند و از فلسهای قهوه ای رنگ پوشیده شده اند.

جوانه های خفته،روی ساقه و تنه درخت به صورت ناپیدا یافت میشوند. درصورتی که قسمت هایی از تنه در معرض تابش نور قرار بگیرد از این تنه ها جست ها و جوش ها میرویند و تنه را گره دار میسازند. این جوانه ها در ظاهر دیده نمیشوند و رویش آنها منوط به تابش نور کافی و مواد غذایی فراوان میباشد. علاوه بر جوانه های گفته شده ، جوانه های نابجا روی ساقه و شاخه ها نیز قرار دارند و هنگام قلمه زدن در اثر هورمون های ریشه زا مثل اکسین سبب ریشه زایی میشوند. چنار از جمله درختان پهن برگ و خزان کننده میباشد. برگ های چنار منفرد متناوب و دارای پهنک پنجه ای نسبتا پهنی میباشد . هر برگ دارای 5-3 لوب نوک تیز و پای برگ ها دارای 2 گوشوارک نسبتا بزرگ برگ مانند میباشد. قاعده ی برگ قلبی شکل، کناره برگ فاقد دندانه و دارای موجهای سینوسی میباشد. دمبرگ به طول 5تا10 سانتی متر و پوشیده از کرکهای خاکستری است. سطح بالایی را روی برگ به رنگ سبز روشن میباشد. برگ های جوان کرکهایی دارند که به تدریج با بالا رفتن سن برگ از تراکم آن کاسته میشود. پشت برگ به رنگ نقره ای مایل به سبز است و کرکهای بیشتری دارد. رگبرگ ها به شکل پنجه ای و منشعب میباشند. رگبرگهای میانی نسبتا قطورند و در پشتد برگ به صورت برجسته دیده میشوند.

 

این پست توصیه می شود

نظرات