هر چیزی که درباره کاشت نهال باید بدانید.

توسط
در نهالستان

هر چیزی که درباره کاشت نهال باید بدانید:

 این روز‌ها، روزهایی ست که در هر گوشه و کنار شهر و حتی در حیاط خانه و ساختمان می‌توان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران درخت کاشت. فقط باید حفره‌ای ایجاد کرد و ریشه‌های رونده نهالی را در آن‌ جا داد تا بعد‌ها درخت خوش قد و بالایی سایه بگستراند و عضوی از طراوت و سیستم تنفسی شهرمان بشود. نهال را در هر زمانی می‌توان کاشت اما کارشناس‌ها بهترین زمان را اسفند‌ماه می‌دانند.

زمان مناسب کاشت نهال چه وقت است؟

می‌گویند که نهال را هنگامی‌ که خواب است باید بکاریم تا وقتیکه بیدار شد، ریشه‌های خود را در خاک ببیند و سرحال بیاید. فاصله کاشتن نهال تا بیدار شدن آن هم نباید زیاد باشد که یخ بزند. بنابراین اسفند‌ماه و روزهای آغازین بهار، بهترین زمان برای کاشت نهال است. این اتفاق بهتر است در روزهایی بیفتد که باد زیادی در حال وزیدن نیست. باد شدید ممکن است نهال نوپا را کج بکند و حکایت خشت اول و ثریا را رقم بزند. البته اینطور نیست که در باقی روزهای سال نتوان درخت کاشت. نیمه دوم سال و خصوصا ۳‌ ماه زمستان، زمان مناسبی برای کاشت نهال محسوب می‌شود.

نهال‌ را کجا بکاریم؟

نهال برای بالیدن و درخت شدن، نیاز بسیاری به آفتاب مستقیم دارد. به‌ غیر از آفتاب، خاک هم منبع مهم تغذیه برای نهال است. در نقطه‌ای که قرار است ریشه‌های نهال به خاک سپرده بشود، بهتر است تا شعاع حداقل ۲ متری، گیاه دیگری در خاک نباشد. اگر قصد دارید چند نهال را با هم بکارید، متناسب با نوع نهال باید بین آن‌ها فاصله بگذارید. مثلا درخت توت، به پر شاخ و برگ‌بودن معروف است و طبیعتا نهال توت باید فاصله‌ای ۳ تا ۴ متری با نهال کناری داشته باشد اما اگر می‌خواهید درختی مثل سرو تبریزی که راه آسمان را می‌گیرد بکارید، فاصله یک و نیم الی ۲متری کافی میباشد.

برای کاشت و خرید نهال با نهالستان جلیلی در تماس باشید.

این پست توصیه می شود

نظرات