چگونه نهال مرغوب تهیه کنیم؟

توسط
در نهالستان

چگونه نهال مرغوب تهیه کنیم؟

۱-به وزارت جهاد کشاورزی منطقه ی خود رفته ، به بخش خدمات باغبانی بروید و از آنجا لیست نهالستان های معتبر و تایید شده و دارای مجوز از طرف وزارت جهاد کشاورزی را دریافت و سپس به آنها مراجعه کنید.

۲-همه نهال ها باید دارای برچسب باشند و روی این برچسب‌ها نوع پایه ، نوع پیوندک ، شماره شناسه ، سال تولید ، شرکت تولیدکننده نوشته شده است. پس حتما دقت داشته باشید که نهالی که خرید میکنید دارای این برچسب ها باشد.

۳-نهال باید حداقل طول ۱۲۰  سانتی متر را دارا باشد.

۴-نهال باید حداقل قطر یک مداد را داشته باشد.

۵-دقت بشود که نهال عاری از هرگونه بیماری ، آفت باشد.

نهالستان

نهالستان

۶-نهال حتماً باید به اندازه کافی ریشه ی تولید کرده باشد ، ۳ الی ۴ عدد شاخه فرعی داشته باشد و فاصله این شاخه ها از هم ۲۰ سانتی متر بوده و با زاویه باز به این معنی که نهال اسکلت اولیه خود را تشکیل داده است.

۷-یک نهالستان موظف است که هنگام خرید نهال شما را به محل خزانه راهنمایی کرده و نهال را آنجا از خاک خارج کرده و به شما تحویل دهد نه اینکه در کنار خیابان به صورت دسته روی هم جمع کنند و توصیه می‌شود که از نهالستان هایی که به این شیوه اقدام به فروش نهال می‌کنند خرید نکنید.

۸-از نهالستان مربوطه گواهی بهداشت نهالستان را درخواست کنید.

۹-پس از اتمام خرید حتما فاکتور فروش از نهالستان دریافت کنید و این فاکتور را تا چندین سال حفظ کنید چون این فاکتور فروش و همچنین برچسب هایی که بر روی نهال ها زده شده است به عنوان یک تضمینی است که اگر پس از چندین سال باغ شما آن چیزی که شما انتظارش را داشتید نشود می توانید 10 برابر هزینه ای را که تا این موقع به باغ خود صرف کرده اید و بعد از این مدت با شما همان باغ مورد انتظار از لحاظ نوع میوه نشود .کار را می توانید از طریق جهاد کشاورزی و به واسطه مجوزی که نهالستان از جهاد کشاورزی دریافت کرده است پیگیری کنید. منطقی است که نهالستان برای اینکه همچین جریمه های سنگینی را پرداخت نکنند و همچنین ادامه ی کسب و کار خود را تضمین کنند مجبور است که کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

۱۰-بلافاصله بعد از خرید نهال اقدام به ضد عفونی و بعد از آن هم به کشت نهال بپردازید.

این پست توصیه می شود

نظرات