گیاه برگ بو

توسط
در نهالستان

برگ بو:

نهالستان/

برگ بو بصورت درختچه و درخت یافت می‌شود. معمولاً در تمام فصول سال سبز میباشد و طول درخت‌های آن به ده متر هم می‌رسد. در بسیاری جاها برای تزیین باغ ها استفاده میشود، فصل شکوفایی این گیاه اواخر بهار و اوایل تابستان میباشد ،اما استفاده ی اصلی آن در آشپزی و به عنوان داروی گیاهی میباشد و درتمام مدیترانه به عنوان عطر غذا از آن استفاده میشود.

ساقهٔ آن به صورت راست و مستقیم رشد می‌کند و از دور به شکل جام وارونه یا سرو میباشد. برگ‌های آن ساده و همیشه سبز تیره است و بین سه تا نه سانتیمتر رشد می‌کند. میوه (دانه‌های) این درخت طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت به بار می‌نشیند و به رنگ سبز مایل به زرد میباشد که طی ماههای تابستان به سیاهی می‌گراید. این درخت از مقاومت خوبی برخوردار و در مزارع و زمین‌های زیادی با تنوع آب و هوایی مختلف رشد می‌کند، لیکن در مقابل سرمای زیاد حساس میباشد.
اواخر زمستان زمان مناسبی برای جابه جا نمودن و کاشتن درختان و درختچه های زینتی ست. ارتفاع این گیاه بطور متوسط دو تا سه متر میباشد. البته در شرایط مطلوب خیلی بیشتر از اینها رشد نموده و ممکن است به شکل درخت بزرگی با ارتفاع بیش از ده متر تربیت بشود. برگ بوی گلدانی تا ۲۰ سال عمر میکند اما در صورتی که برگ بو در فضای باز کاشته شده باشد، به راحتی تا ۵۰ سال عمر خواهد کرد، بنابراین این گیاه ارزش کاشت و مراقبت را دارد.

قسمت‌های مورد استفاده این درخت برگ و میوه آن میباشد. برگ این درخت داری تانن، یک ماده تلخ، مواد رزینی، پکتیکی، اسانس و ترکیبات پلی فنلی و آنتوسیانین می‌باشد. از برگ این گیاه سابقا در طب، عوام به عنوان معرق و رفع نزله استفاده به عمل می‌آمده . ولی امروزه به عنوان چاشنی اغذیه و به منظور معطر ساختن برخی کنسرو‌ها به کار می‌رود. برای برگ‌های آن اثر قی آور، مدر، ضد تشنج، قاعده آور نیز قائل اند. اسانس برگ و میوه در پیچ خوردگی مفاصل، بواسیر، رفع درد‌های رماتیسمی و نیز بعنوان مسکن و ضد التهاب مصرف دارد. در ضمن این گیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ضد قارچی می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی برگ بو :

میوه برگ بو دارای اسانس روغنی فراری میباشد که دارای مقدار زیادی اسید یوریک است. اسید لوریک از اسیدهای چرب است که به شکل متبلور سفید در می آید. در برگ های خشک برگ بو نیز از ۳-۱ درصد اسانس روغنی فرار بسیار معطر وجود دارد که از طریق تقطیر می توان استخراج نمود. در برگهای گیاه نیز اسانس روغنی فرار وجود دارد.

این پست توصیه می شود

نظرات