گیاه ساکولنت اشوریا

توسط
در نهالستان

نهالستان جلیلی در کرج

اشوریا یکی از زیباترین ساکولنت ها میباشد که فرم برگ های آن از بالا شبیه به گل میباشد و همین امر افراد زیادی را به سمت او جذب کرده. این ساکولنت زیبا پاجوش های زیادی می‌زند و دارای ساقه های گلدهنده میباشد. کاشتن چند مدل اشوریا در سایز های مختلف و در کنار هم زیبایی چشمگیری ایجاد می‌کند.

گل اشوریا را بیشتر بشناسید:

اشوریا ( Echeveria ) یک ساکولنت گوشتی از خانواده ( CRASSULACEAE  – کراسالاسه ) و بومی آمریکای لاتین میباشد. یکی از نام های رایج اشوریا ساق عروس میباشد و جالب است بدانید امروزه از این ساکولنت گوشتی در دسته گل عروس هم استفاده می‌شود. اشوریا دارای برگ های گوشتی، حلقه ای و ضخیم در رنگ بندی سبز، قرمز روشن و ارغوانی میباشد. از این ساکولنت زیبا گل های کوچک خوشه ای به قطر 2 سانتی متر بر روی یک ساقه گلدهنده بلند می‌روید که جنبه تزیینی ندارد و در رنگ های قرمز، زرد و نارنجی دیده می‌شود. تکثیر اشوریا بسیار آسان میباشد و در بعضی مناطق از آنها به عنوان یک گیاه پوششی استفاده می‌کنند.

اشوریا دارای 150 گونه متعدد میباید و برگ های آنها به شکل های متفاوتی مانند کشیده، استوانه ای، مثلثی یا قاشقی دیده می‌شود. این برگ ها همگی به یک طوقه متصلند و به همین علت اشوریا از بالا به شکل یک گل دیده می‌شود. اشوریا یک ساکولنت همیشه سبز میباشد و تنها تعداد کمی از گونه های آن خزان کننده میباشند. اشوریا الگانس، لب ماتیکی، جیبی فلورا و … از انواع رایج این ساکولنت زیبا در بازارها میباشند.

شرایط نگهداری گل اشوریا:

آبیاری :

بر خلاف دیگر ساکولنت های گوشتی، اشوریا بسیار آب دوست میباشد و به محض خشک شدن خاک باید به آبیاری آن اقدام بکنید. آبیاری اشوریا به دمای محیط وابسته میباشد و در روزهای گرم به آبیاری بیشتر و در فصول سرد به آبیاری کمتری نیاز دارد. هنگام آب دادن به این ساکولنت از ریختن آب روی برگها و در مرکز آن خودداری کنید زیرا سبب پوسیدگی ریشه می‌شود.

آبیاری باید از کناره های گلدان انجام شود و تا زمانی که چند قطره آب از زیر گلدان خارج شود، باید به آبیاری ادامه بدهید. بعد از آبیاری گیاه، اجازه ندهید آبی داخل زیر گلدانی جمع شود زیرا ریشه را غرقاب کرده و از بین می‌برد.

نور :

اشوریا به نور زیادی علاقه دارد و در بیرون از خانه و در معرض آفتاب بهترین رشد دارد. البته باید توجه کنید که از قرار دادن اشوریا در معرض مستقیم آفتاب سوزان تابستان خودداری کنید زیرا در نور زیاد برگ ها دچار سوختگی می‌شوند. بهترین مکان برای نگهداری این ساکولنت در مجاورت پنجره جنوبی میباشد تا نور مورد نیاز آن تامین شود. زیبایی اشوریا به داشتن برگهای پرپشت و گوشتی میباشد و در صورتی که نور کمی دریافت کند شاخه ها علفی رشد می‌کنند و از زیبایی آن کاسته می‌شود.

دما :

اشوریا به علت بودن در زادگاهی با اختلاف زیاد دمای شب و روز، به شبهای خنک و روزهای آفتابی نیاز دارد. بنابراین نگهداری از آن در مکانی خنک و نورگیر به رشد بهتر آن و زیباتر شدن برگها کمک می‌کند. باید توجه داشته باشید که اشوریا به هوای بسیار سرد و یخبندان حساس میباشد و در صورتی که این ساکولنت را در بیرون از منزل نگهداری می‌کنید، در فصول سرد آن را به داخل خانه بیاورید و در بهار آینده دوباره آنها را به بیرون منتقل کنید. با گرم شدن هوا، اشوریا شروع به پاجوش زدن می‌کند و در این زمان باید از آفتاب شدید محفوظ بماند و در نیم سایه نگهداری شود.

این پست توصیه می شود

نظرات