خرید نهال خرمالو

توسط
در مقالات
اگر به دنبال خرید نهال در کرج می باشید با نهالستان جلیلی در تماس باشید.
یک نهال خوب یک نهالستان عالی

نهال خرمالو :

خرمالو میوه ی بومی آسیا و کشور چین است و سپس به سایر نواحی آسیای شرقی برده شده است. در اوایل قرن نوزدهم میلادی به اروپا و آمریکا برده شد و کاشت و پرورش یافت. در اساطیر یونان باستان به خرمالو الهه آتش یا The fire of zeuz می‌گفتند. کاسه گل خرمالو همراه با میوه آن چیده می‌شود، ولی هنگامی که میوه کاملاً رسیده می‌شود، کاسه گل به‌آسانی از میوه جدا می‌گردد. در ارقام خرمالو رنگ‌های مختلف قرمز و نارنجی روشن تا رنگ تیره وجود دارد. هسته داخل میوه در حالت نارس بادامی شکل است. قطر میوه میوه از 5/1 تا 9/1 سانتی‌متر در اشکال گوناگون کره‌ای، بشقابی و بلوطی شکل متغیر است و شامل دو گونه گس و غیرگس می‌شود. میوه‌های گس تا قبل از ریخته شدن گس هستند و هنگامی که می‌رسند شیرین و نرم می‌شوند. گونه‌های غیرگس زمانی که کال هستند کمتر گس هستند و حالت گس خود را خیلی زود از دست می‌دهند و در حالت رسیده سفت هستند.

 

نهال خرمالو

 

 پرورش درخت خرمالو

گیاه خرمالو یک گیاه آفتاب دوست است و در مناطق محصور و در مناطقی که دارای آب و هوای خنک و معتدل با آفتاب کافی است دارای رشد و عملکرد مطلوبی است و در مناطقی که هوا کمی سرد است باید اطراف آن محصور گردد تا از خسارات ناشی از سرما و یخ‌زدگی محافظت گردد. خرمالو در عین حال گیاهی مقاوم به سرما است. گیاه خرمالو در مناطق گرم و نیمه گرم تا 12- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند، ولی به سرمای زمستان نیازمند است.

درخت خرمالو در دامنه ی وسیعی از خاک‌های مختلف با بافت متوسط و زهکشی مناسب و حاصلخیز و حتی در خاک‌های رسی با بافت سنگین رشد می‌نماید. این درخت در مناطقی که اسیدیته خاک بین 5/6 تا 5/7 باشد دارای رشد مطلوب است و تحمل آن نسبت به خشکی و کمی آب قابل ملاحظه است، ولی آبیاری آن با آب کافی، عملکرد محصول را به نحو قابل توجهی افزایش می‌دهد. درخت خرمالو دارای ریشه‌های قوی است و هنگام غرس نهال خرمالو باید در گودالی عمیق کاشته شود. زمان رسیدن به حداکثر محصول به 7 الی 10 سال زمان نیاز دارد.
میوه خرمالو زمانی که رنگ گرفته و قرمز شد، هنوز نرسیده است و میوه نارس آن حاوی مقدار زیادی تانن است. بهتر است که میوه روی درخت بماند تا عمل رسیدن اتفاق بیفتد ولی چنانچه شرایط مساعد نباشد و سرما و یخبندان در فصل پاییز زودتر شروع شود میوه را نیمه نارس برداشت کرده و عمل رسیدن میوه در انبار صورت می گیرد.

 ازدیاد نهال خرمالو

درخت خرمالو از طریق تکثیر غیرجنسی کمتر کشت می‌گردد و تقریباً تمام درختان خرمالو از طریق کشت بذر خرمندی کاشته می‌شوند. خرمندی همان خرمالوی ریز است که میوه آن قابل خوردن نیست. پس از رسیدن، میوه‌ها را جمع‌آوری کرده و بذر آنها را گرفته و جهت کاشت آماده می‌کنند. در آذر یا دی ماه بذر به صورت پُر (فشرده) کشت می‌گردد که پس از رفع سرما و یخبندان بذر جوانه زده و از خاک خارج میشود .

در سال اول، نهال رشد کرده و در سال دوم در فصل خزان یا اسفند ماه نهال با فاصله مناسب در خزانه دوم کشت می‌گردد. در سال سوم، در فصل بهار حدود 15 تا 25 فروردین ماه روی نهال عمل پیوند شکمی انجام می‌گیرد. پیوندک‌ ها در سال سوم رشد می‌کنند و در پایان سال سوم در فصل خزان یا اسفند ماه قابل انتقال به زمین اصلی هستند.

درخت خرمالو در فصل بهار به آب کمتری نیاز دارد و در فصل تابستان با گرم شدن هوا نیاز به آب بیشتری دارد .
درختان خرمالو در نواحی گرم دارای مقاومت بالایی هستند. اما در آب و هوای سردتر درختان خرمالوی آمریکایی می­‌توانند در شرایط سردتر و حتی در مناطقی با رطوبت بیشتر به‌ خوبی رشد کنند. این شرایط در مورد درختان خرمالوی ژاپنی کمتر برقرار است. هم‌چنین، بعضی از خرمالوهای دو رگه هستند که مقاومت بالاتری از خرمالو آمریکایی و شیرینی بیشتری نسبت به خرمالوی ژاپنی دارند.

 خواص خرمالو:

خرمالو، این میوه خوش رنگ و خوش طعم، دارای خواص طبی فراوانی است. خرمالو سرشار از مواد مغذی مانند کلسیم، گوگرد، فسفر، منیزیم و آهن است. خرمالو سنگ کلیه را دفع و ناراحتی‌ های گوارشی را برطرف میکند و برای بیماران قلبی عروقی و دیابتی توصیه می‌گردد. پوست میوه خرمالو هنگامی که کاملا رسیده باشد محتوی 4/1 ماده تانن است. خرمالو علاوه بر آن که به صورت خام و تازه مصرف می‌شود، در آجیل و به صورت میوه خشک نیز یافت می‌گردد. با پختن خرمالو می‌توان مربا، مارمالاد و نیز انواع شیرینی و کیک نیز تهیه نمود.

خرید نهال در کرج:

اکر به دنبال خرید نهال در کرج و مشاوره جهت خرید و نگه داری ان می باشید با نهالستان جلیلی در تماس باشید.

این پست توصیه می شود

نظرات