نهال هلو (نهالستان جلیلی)

توسط
در نهالستان

 نهال هلو:

نهال هلو دارای ارقام مختلفی میباشد. این درخت بومی نواحی گرم چین میباشد و اغلب آنها خودبارور میباشند. گل های صورتی رنگ درخت هلو در اوایل بهار و پیش از رویش برگ ها رشد می کنند.
برخی از انواع میوه هسته جدا و در برخی دیگر هسته ها چسبیده به گوشت میوه می باشند. پوست میوه دارای کرک میباشد. هلو زمانی برداشت می شود که رسیده باشد و به راحتی از ساقه جدا بشود.

خواص هلو:
حاوی ویتامینهای  C،B2،B1  نیاسین و مواد معدنی شامل کلسیم،آهن،فسفر،پتاسیم و سدیم می باشد.
برای تأمین آب بدن و مینرالیزه کردن دوباره بدن مناسب میباشد.
بوی بد دهان را برطرف می‏کند.
در تقلیل حرارت کبد و کلیه مؤثر میباشد.
مقدار بسیار زیادی ویتامین A دارد.

شرایط محیطی:
هلو تا سرمای منفی 20 درجه را در هوای زمستان تحمل می کند. این درختان در نواحی که تابستان هایش گرم و خشک است و سرمای دیررس بهاره دارند، رشد بهتری خواهد داشت. نیاز این درخت به آبیاری نسبتا زیاد میباشد اما غرقاب کردن خاک نیز موجب آسیب رسیدن به ریشه آن می شود. خاک آن باید زهکشی مناسب را داشته باشد. مناسب ترین نوع خاک، خاک های لومی شنی میباشد. استفاده ی زیاد از کود از ته باعث ایجاد آسیب در طعم و شکل میوه می شود.
در فصل پاییز و قبل از سرما با ریزش برگ ها، شاخه های مرده و اضافی را هرس بکنید و میوه های مومی شده را جدا نمایید. در بهار پس از سرما و یخبندان اقدام به سر زنی شاخه های اضافی کنید.

تکثیر گیاه:
نهال درخت هلو را باید در اواخر زمستان تا اوایل بهار در گودالی به اندازه ی 3 برابر ریشه بکارید و بلافاصله بعد از کاشت آنرا آبیاری کنید. این گیاه توسط بذر و پیوند زدن تکثیر می شود.

آفات و بیماری ها:
شته‌ها، پرندگان، عنکبوت قرمز و کرمهای ریشه خوار ممکن است به درخت هلو آسیب برسانند.
خیس ماندن طوقه درخت موجب پوسیدگی آن می شود. از دیگر بیماری های درخت پوسیدگی قهوه ای و پیچیدگی برگ تورم ، تغییر رنگ و خشکیدگی سرشاخه‌های آن میباشد.

این پست توصیه می شود

نظرات