نهال اقاقیا پیوندی

توسط
در نهالستان

گیاهشناسی درخت آقاقیا

نهالستان جلیلی

درخت اقاقیا درختی میباشد با گل و برگ های زیبا و معطر، طوری که فضا را عطرآگین میکند و در بهار به رنگ سبز خوشرنگی تبدیل میشود.

از جمله درختان مقاوم به خشکی میباشد که بلندی آن به 10 تا 27متر می رسد. جهت کنترل فرسایش خاک ، احیای اراضی و زیبا سازی فضای سبز کشت میشود که می تواند مشکل کمبود نیتروژن خاک را رفع کند.

اقاقیا دارای ریشه های عمیق پراکنده با شاخه های خمیده و تاجی چتری شکل میباشد.

شاخه های جوان و یکساله قهوه ای مایل به قرمز براق و دارای گوشوارک های خاری شکل میباشند که قهوه ای-قرمز شفاف میباشند.

تنه ی این درخت پوستی با رنگ خاکستری تیره ، سفت ، سخت و ترک خورده دارد.

پوست آن در شاخه های جوان صاف میباشد ولی سریعا شکاف دار میشود و در سنین بالاتر شکاف ها و شیار های عمیقی نیز در آن ایجاد میشود.

خرید نهال اقاقیا پیوندی در کرج

برگها:

برگ ها به شکل خوشه ای میباشند که از 9 تا 19 برگچه بیضی یا تخم مرغی شکل تشکیل شده و طولی حداکثر 4 تا 5 سانتی متری دارد. برگچه ها صاف و بسیار نازک میباشند که در سطح فوقانی سبز روشن و در سطح تحتانی مایل به خاکستری میباشند.

برگ ها با باز و بسته شدن نسبت به تغییرات آب و هوایی واکنش نشان میدهند و در روز های گرم و خشک به سمت بالا و در روز های بارانی و مرطوب به سمت پایین خمیدگی پیدا میکنند.

گلها:

گل ها بصورت خوشه هایی به طول 10 تا25 سانتی متر از درخت آویزان میباشند و بصورت هرمافرودیت می باشند. هر گل، نخودی مانند و بسیار خوشبو و به طول 2 سانتی متر میباشد.

نیام ها بصورت خوشه های آویزان با حدود یک سانتی متر عرض و 5 تا 10سانتی متر طول میباشد که به رنگ قهوه ای مایل به قرمز، براق یا کدر است.

از سطح خارجی کلیوی شکل آن ها ، رنگ قهوه ای تیره بذر ها معلوم میباشند.

مناطق کشت:

در مناطق با آب و هوای معتدل مانند شمال آمریکا، اکثر مناطق اروپا ، ایران ، افغانستان ، هند و مناطق شرقی آسیا و….بسیار یافت میشود.

نیاز ها و مراقبت ها

آبیاری:

نهال اقاقیا به کم آبی مقاوم میباشد. بهتر است نهال های این درخت به صورت منظم آبیاری شوند تا بتوانند رشد داشته باشند.

در مورد گیاهان جوان که ریشه گسترده ای ندارند بهتر است آبیاری منظم تر صورت بگیرد اما در حالت دیگر گیاهان را میتوانیم با فاصله زمانی بیشتری آبیاری کنیم.

چنانچه درختان اقاقیای چتری را زمانی که سطح خاک تا عمق 2 تا 3 متر خشک شد آبیاری کنیم، رشد بهتری خواهد کرد.

خاک:

گیاهی کم توقع میباشد و انواع مختلف خاک را تحمل می کند اما پرورش آن در خاک قلیایی باعث عدم جذب آب و زرد شدن برگ ها می شود.

رطوبت زیاد خاک را دوست ندارد و خاک باید زهکشی مناسبی هم داشته باشد.

تغذیه:

کوددهی یکبار در سال کافی است و به محلول های غذایی نیاز ندارد مگرآنکه به علت بافت خاک دچار کمبود آهن و زردی ناشی از آن شود.

که در این صورت می توان هر 3-2 ماه یکبار از کودهای آهن استفاده کرد.

نور:

اقاقیا در هوای خشک و آفتابی به خوبی رشد میکند.

دما:

طیف وسیعی از دماهای مختلف را تحمل میکند و حتی در زمستان دمای 30- درجه را نیز تحمل میکند. با گرمای تابستان مشکلی ندارد اما در مناطقی که گرمای تابستان آن شدید میباشد ،اگر در مکان نیمه سایه کاشته شود و بطور منظم آبیاری شود، شادابی و طراوت و رشد بهتری خواهد داشت.

این پست توصیه می شود

نظرات