نگهداری از نهال چنار

توسط
در نهالستان

همه چیز درباره ی درخت چنار:

نگهداری از نهال چنار

نهالستان جلیلی

در بین ما کمتر کسی میباشد که تا به حال گذرش به خیابان ولیعصر با چنارهای بلند و گسترده ی اطرافش نیفتاده باشد. امروزه درخت چنار به دلیل قامت بلندش برای ایجاد سایه در حاشیه خیابان ها و پارک ها استفاده می‌شود و همچنین برگ درخت چنار با شکل خاصش جلوه ی ویژه ای به محیط می‌دهد. البته درخت چنار از گذشته های دور هم همواره برای ایرانیان مقدس بوده و ایرانیان باستان آن را پادشاه درخت ها می‌دانستند. چنار حتی در ادبیات فارسی نیز از گذشته جایگاهی ویژه ای داشته است. قیمت درخت چنار آنچنان بالا نیست و به علت نگهداری راحت و زیبایی فوق العاده، در ایران بازار فروش خوبی دارد. برای آشنایی بیشتر با درخت چنار و نحوه نگهداری و تکثیر آن با ما همراه باشید.

نگهداری از نهال چنار

شرایط نگهداری درخت چنار:

آب و هوا و اقلیم نهال چنار:

نهال چنار می تواند در انواع آب و هواها بخوبی و راحتی رشد بکند. البته هوای خنک و مرطوب برایش مطلوب تر میباشد. انواعی از درخت های چنار می توانند سرما را تا منفی 40 درجه زیر صفر تحمل بکنند اما نمونه هایی که در شهرها کاشته می‌شوند فقط تا دمای منفی 23 درجه سالم می‌مانند. این درخت تنومند مقداری گرما را نیز تحمل می‌کند اما در شهرهای جنوبی کشور که دما بسیار بالا و آفتاب سوزان میباشد، نهال چنار معمولا قادر به رشد نمیباشد.

آبیاری نهال چنار:

نهال چنار دوستدار رطوبت زیاد میباشد. سعی بکنید درخت چنار را بصورت هفتگی آبیاری بکنید. حتی در فصول گرمتر سال می‌توانید فواصل آبیاری را کمتر بکنید. ریشه درخت چنار می تواند تا عمق 4 متری خاک هم نفوذ کند. با عمیق تر شدن ریشه ها مقاومت گیاه به خشکی نیز بیشتر می شود چون درخت می تواند آب را اعماق زمین جذب کند. البته توجه کنید که جمع شدن آب پای درخت و غرقاب شدن ریشه می تواند به نهال چنار آسیب برساند. در نتیجه بهترین مکان برای کاشتن درخت چنار کنار نهرهای جاری است که از ماندن آب پای درخت جلوگیری کرده و همچنین رطوبت کافی را به درخت می رساند. 

نور نهال چنار:

نهال چنار در نور کافی و مستقیم بخوبی رشد می کند و در صورت کمبود نور تاج آن ضعیف و کوچک می‌شود. البته نهال کوچک چنار ممکن است نتواند نور مستقیم را تحمل کند و بسوزد. بنابراین سعی بکنید در فصل تابستان برای نهال چنار خود سایه بانی درست بکنید تا از آفتاب مستقیم آسیب نبیند.

 نهالستان جلیلی بهترین نهالستان در کرج

خاک نهال چنار:

شما می‌توانید از هر نوع خاکی برای درخت چنار استفاده بکنید. فقط کافی میباشد نهال شما خاک خوب با زهکشی مناسب داشته باشد تا از خفگی ریشه جلوگیری بشود. ریشه درخت چنار عمیقا در خاک نفوذ می‌کند و می تواند در خاک های سنگین و ریزبافت بخوبی رشد کند. مخلوطی از ماسه، خاک برگ و کود دامی می‌تواند انتخاب مناسبی برای درخت چنار باشد. از کاشتن درخت چنار در خاک های آهکی و کم عمق و فشرده پرهیز کنید چرا که تهویه هوا در آن ها بخوبی صورت نمی‌گیرد و باعث آسیب ریشه گیاه می‌شود. توجه کنید که درخت چنار به خاک های قلیایی حساسیت نشان می‌دهد و ممکن است در اثر این مسئله حاشیه ی برگ های درخت زرد و سوخته شود.

هرس:

درخت های چنار کاشته شده در فضای سبز چندان نیازی به هرس ندارند و می‌توانند رشد طبیعی خود را طی کنند. اما اگر شما از درخت چنار در حیاط خانه یا باغ خود نگهداری می‌کنید، برای جلوگیری از رشد بی رویه درخت می‌توانید آن را هرس بکنید. همچنین بریدن شاخه های شکسته و ناسالم برای رشد بهتر درخت ضروری است. بهترین زمان برای هرس هم فصل پاییز است که فصل استراحت گیاه می‌باشد.

برای خرید و اطلاعات درمورد نگهداری از نهال چنار با نهالستان جلیلی درتماس باشید.

این پست توصیه می شود

نظرات