نهال خرمالو ( نهالستان جلیلی )

توسط
در نهالستان

 پرورش نهال خرمالو

گیاه خرمالو یک گیاه آفتاب دوست است و در مناطقی که دارای آب و هوای خنک و معتدل با آفتاب کافی است دارای رشد و عملکرد مطلوبی است و در مناطقی که هوا کمی سرد است باید اطراف آن محصور گردد تا از خسارات ناشی از سرما و یخ‌زدگی محافظت گردد. خرمالو در عین حال یک گیاه مقاوم به سرما است. گیاه خرمالو در مناطق گرم و نیمه گرم تا 12- درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌نماید، ولی به سرمای زمستان نیز نیازمند است.

نهال خرمالو در دامنه وسیعی از خاک‌های مختلف با بافت متوسط و زهکشی مناسب و حاصلخیز و حتی در خاک‌های رسی با بافت سنگین رشد می‌نماید. این درخت در مناطقی که اسیدیته خاک بین 5/6 تا 5/7 باشد دارای رشد مطلوب است و تحمل آن نسبت به خشکی و کمی آب قابل ملاحظه است، ولی آبیاری آن با آب کافی، عملکرد محصول را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد. درخت خرمالو دارای ریشه‌های قوی است و هنگام غرس نهال خرمالو باید در گودالی عمیق کاشته بشود. زمان رسیدن به حداکثر محصول به 7 الی 10 سال است.
میوه خرمالو زمانی که رنگ گرفته و قرمز شد، هنوز نرسیده است و میوه نارس آن حاوی مقدار زیادی تانن است. بهتر است که میوه روی درخت بماند تا عمل رسیدن اتفاق بیفتد ولی چنانچه شرایط مساعد نباشد و سرما و یخبندان در فصل پاییز زودتر شروع شود میوه را نیمه نارس برداشت کرده و عمل رسیدن میوه در انبار صورت میگیرد.

نهالستان

نهالستان

در زمان کاشت نهال خرمالو پیوندی نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

1- زمان کاشت نهال خرمالو پیوندی حدود 15 اسفند ماه است. چنانچه زودتر برای کشت اقدام شود، احتمال بروز سرمازدگی نهال زیاد است، چون این گیاه به عمل جابه‌جایی حساس است .

2- نهال پیوندی در زمان کاشت حتماً تا همان محلی که در خزانه زیر خاک بوده در محل کاشت در زیر خاک قرار گیرد. نکته قابل اهمیت این است که عمیق کاشتن نهال و سطحی کاشتن هر دو برای نهال مضر است .

3- در زمان کاشت از دادن هرگونه کود حیوانی و کود شیمیایی به نهال خودداری شود. عمل تقویت از سال دوم شروع شود که بهتر است از همان ورز استفاده گردد .

4- پس از کاشت، عمل آبیاری یک نوبت انجام بشود و تا نهال خرمالو جوانه نزده است، آبیاری دوم صورت نگیرد .

5- از سال دوم عمل سربرداری و هرس فرم‌دهی طی دو تا سه سال انجام گیرد .

این پست توصیه می شود

نظرات