نهال شاه توت

توسط
در نهالستان

نهال شاه توت

نهالستان/

نهال شاه توت را بومی ایران و ترکیه می دانند. درختی میباشد به ارتفاع ۴ تا ۱۰ که به حالت طبیعی به ارتفاع ۲۰ متر نیز میرسد.
رنگ پوست آن قهوه ای تا قهوه ای سیر میباشد ولی شاخه هایش تا اندازه ای سبز روشن و با دانه دانه های فراوان روی پوست آن است جوانه هایش نسبتاً قوی و کلفت و براق به شکل بیضی مخروطی و به رنگ قهوه ای بنفش میباشند. طول برگهایش ۷ تا ۱۸ سانتی متر و عرض آن حدود ۸ سانتی متر میباشد. فرم آنها بیضی تا قلبی شکل با حاشیه ای دندانه دار ونوک تیز و کوچک هستند. برگ ها در سطح بالایی سبز تیره رنگ بوده و تعدادی مونیز رویشان دیده می شوند. سطح پائینی آن سبز روشن با موهای زیادتری میباشند. طول دسته برگ حدود ۲ سانتی متر و کمی کلفت با موهایی نسبتاً زیادتر از برگ است از برگهای توت سیاه (شاه توت) در پرورش کرم ابریشم استفاده نمی کنند زیرا کرمها باخوردن مقدار زیاد آن بیمار شده اسهال می گیرند و تلف می شوند.
گل نر کوتاه و کلفت و به رنگ سبز تیره است گل ماده از گل نر هم کوتاهتر است. گوشت میوه ها از دیواره گل ها بوجود می آیند که رنگ آنها قرمز تیره یا آبی سیاه می شوند. تنها کمی قبل از افتادن از درخت قابل خوردن می شوند. چون تا کمی پیش از رسیدن مزه ترشی دارند که برای خوردن خیلی جالب نیستند. زمان گلدهی آن معمولاً اردیبهشت ماه میباشد.
میوه های شاه توت را خشک نمی کنند و تنها به صورت تازه مصرف می شوند.
نهال شاه توت اغلب پر رشدتر و بلندتر از درخت توت سفید میباشد. درخت شاه توت تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و بیشتر هم می تواند بخوبی رشد کرده و میوه بدهد.
تذکر: دو نوع توت سیاه وجود دارد یکی درست مثل توت سفید بوده که تمام خواص و شکل و فرم آنرا دارد و حتی مزه اش هم مانند توت سفید شیرین بوده و تنها رنگش سیاه است. این توت و درختش در ایران بسیار نادر است.
نوع دیگر که نه تنها در از لحاظ رنگ میوه با توت سفید شباهتی ندارد بلکه مزه اش هم با آن بکلی فرق داشته و در اغلب نقاط ایران بنام شاه توت معروف و در یزد توت سیاه و درهمدان توت شرابی نامیده می شود.

این پست توصیه می شود

نظرات