نهال گلابی اسپادانا

توسط
در نهالستان

نهال گلابی اسپادانا:

نهالستان جلیلی در کرج

نهال گلابی اسپادانا یکی از ارقام درختان گلابی میباشد که این نهال از نوع زودرس ها به شمار می آید “گلابی اسپادانا” نسبت به سایر گلابی ها زودتر شکوفه میدهد نهال گلابی اسپادانا در مقابل سرما مقاوم نمیباشد و بیشتر برای مناطق گرمسیری مناسب است نهال گلابی اسپادانا از نهال های پیوندی میباشد که انواع یکساله و دوساله آن در بازار موجود میباشد . منشا اصلی گلابی اسپادانا چین میباشد این درخت گلابی تا حدودی خشکی را تحمل میکند . در نهالستان بیش از ۵۰ گونه گلابی کشت و عرضه میشود که از جمله “نهال گلابی بیروتی،نهال گلابی شاه میوه،نهال گلابی درگزی،نهال گلابی ویلیام دوشیز،نهال گلابی مشو،نهال گلابی سیبری،نهال گلابیسانتا ماریا،نهال گلابی دوچی،نهال گلابی دم کج،نهال گلابی پرتقالی، نهال گلابی آنجو” .

ما انواع دیگری از گلابی وجود دارند که به گلابی آسیایی معروف است که شکل آن‌ها شبیه سیب است. در منابع آلمانی منشأ گلابی را درکوه‌های البرز ذکر کرده‌اند. انواع مختلف گونه وحشی آن در جنگلهای گیلان و مازندارن وجود دارد که در زبان گیلکی اربه خوج و سنگ خوج و در زبان مازندرانی به سِتِکا معروف اند.گلابی درختی برگریز می‌باشد که در شرایط آب وهوایی مناطق سرد جهان، جایی که زمستان‌های سرد باعث برطرف شدن نیاز سرمایی زمستان آن می‌شود قابل پرورش و کشت است. میوهٔ این گیاه از لحاظ گیاه‌شناسی پوم است و جزء میوه‌های کاذب به‌شمار می‌آید. میوه گلابی معمولی عمر انباری کوتاهی دارد به همین دلیل باید قبل از رسیدن کامل برداشت شود تا بتوان به راحتی به بازار رساند.گلابی اروپایی که در شمال ایران می‌روید ، میوه‌ای است سخت با طعم متمایل به ترشی و شیرینی است.

خواص نهال گلابی اسپادانا:

گلابی میوه ای که دارای طبعی سرد و خشک است ، این میوه آرامش بخش بسیار خوب و تب بر است . همچنین برای از بین بردن غم و ناراحتی بسیار کار آمد است. برای تقویت قلب و معده و همچنین هضم مصرف این میوه یک ساعت بعد از غذا توصیه میشود. این میوه برای رفع تشنگی بعلاوه خفقان بسیار موثر است. کسانی که از سوزش مثانه رنج میبرند این میوه را در دو وعده صبح و عصر میل کنند.

این پست توصیه می شود

نظرات