نگهداری از نهال اقاقیا

توسط
در نهالستان

نهالستان جلیلی در کرج

نگهداری از نهال اقاقیا:

لغت اقاقیا که ظاهرا از Acacia فرانسوى گرفته شده. در فارسى مورد استعمال متفاوتى با عربى و با لاتین آن دارد. از نظر علمى اصولا آکاسیا به گونه‌هاى‌ مختلف درخت یا درختچه‌هایى گفته مى‌شود که در سنگال و صحراى غربى و مناطق‌ استوایى افریقا و همچنین در جنوب ایران مى‌رویند و به فارسى به آن‌ها اکاسیاى عربى ‌مى‌گویند و از آن ها صمغ عربى گرفته مى‌شود. در کتب طب سنتى‌ لغت اقاقیا براى عصاره‌ی غلاف سبز دانه‌هاى اکاسیاى عربى به کار برده مى‌شود؛ اما در فارسى‌ اقاقیا به درختى گفته مى‌شود که در اغلب مناطق انتشار دارد و در حقیقت آکاسیاى ‌کاذب مى‌باشد.

مشخصات نهال اقاقیا:

درخت اقاقیا درختى میباشد با گل‌هاى زیبا و برگ‌هاى آن در بهار بسیار زیبا به رنگ ‌سبز جالبى بیرون مى‌آید. درخت اقاقیا از جمله درختان مقاومی میباشد که به منظور زیبا سازی فضای سبز و کنترل فرسایش خاک و احیای اراضی کشت می شود و می تواند مشکل کمبود نیتروژن خاک را نیز مرتفع نماید .بلندى آن ۲۷ – ۱۰ متر نیز میباشد، خاردار مى‌باشد. برگ‌ها متناوب ‌و دیر خزان متشکل از برگچه‌هاى کوچک متقابل شانه‌اى فرد، بیضى شکل که سطح ‌زیر آن سبز خاکسترى و روى آن سبز تیره میباشد. شاخه‌هاى جوان آن شکننده، گلهاى‌ آن ‌که از ۶ – ۴ سالگى شروع و ظاهر مى‌شود معمولا هر ساله در اواخر اردیبهشت‌ماه‌ (در مناطق معتدل) بیرون مى‌آید. رنگ آن ها سفید خوشه‌اى و این گل ها بسیارمعطر مى‌باشند. میوهء آن غلافى به رنگ قهوه‌اى میباشد به طول حدود ۸ سانتیمتر وعرض یک سانتیمتر که در آن ۱۲ – ۱۵ دانه گرد پهن نازک قرار دارد و معمولا در آبان‌ماه مى‌رسد. گل اقاقیا به دلیل نوش فراوانى که دارد جاذب زنبور عسل میباشد.
اقاقیا داراى واریته‌هایى با گل هاى قرمز و ارغوانى نیز مى‌باشد. تکثیر اقاقیا از طریق بذر به سهولت انجام مى‌گیرد و نهال‌هاى جوان ۳ – ۲ هفته پس از کاشت ظاهر مى‌شوند.
اقاقیا داراى ریشه‌هاى عمیق پراکنده و از درختان بسیار مقاوم به خشکى میباشد. بدیهى ست در مناطق با آب و هواى خشک رشد آن بطئى خواهد بود.

نهال اقاقیا بومى امریکاى شمالى میباشد ولى در تمام نواحى اروپا و آسیا انتشاردارد در ایران نیز عملا در تمام مناطق ایران مى‌روید.
اقاقیا دارای ترکیبی میباشد که در تسکین التهاب غشاء مخاط دهان موثر میباشد. به
همین علت است که در گذشته از این گیاه برای درمان زخم، زخم دهان و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شد.

این پست توصیه می شود

نظرات